7-osaisessa juttusarjassa seurataan 14-vuotiaan Iljan kesää kevytyrittäjänä oman ruohonleikkauspalvelun parissa. Sarjan toisessa osassa pohditaan, kuinka asiakkaita saadaan ja miten omaa yritysideaa markkinoidaan.
Ilja Veteläisen hommat ”Polkevana ruohonleikkaajana” käynnistyvät paljon ennen kuin yhtään ruohonkortta edes päästään katkaisemaan. Kaiken perusta on totta kai saada asiakkaita, joille tehtäviä voidaan suorittaa. Koska Ilja on kesän ajan vain polkupyöränsä varassa, päättelee Ilja isänsä kanssa että asiakkaita kannattaa haalia lähinnä lähialueelta, pyöräilymatkan päästä.
Ilja päätti markkinoida palveluitaan sissimarkkinoinnin keinoin. Termi tarkoittaa, että ison markkinointibudjetin sijaan sissimarkkinoija käyttää markkinoinnissaan enemmänkin luovuutta ja omaperäisyyttä. Tuloksia voidaan tehdä lähes nollabudjetilla.
Ilja markkinoi palveluaan myyntikirjeellä. Kirje on hänen itsensä sanelema, toki isältä hän saa hyviä vinkkejä siitä, mitä tekstissä tulisi käydä ilmi.
Ilja siis suunnittelee ja kirjoittaa mainoskirjeen, josta otetaan viitisenkymmentä kopiota. Mainokset jaetaan lähialueen omakotitalojen postilaatikoihin. Jonkin ajan kuluttua tästä isä vielä mainostaa Polkevaa ruohonleikkaajaa sosiaalisessa mediassaan.
Markkinointi: asiakkaiden hankita on työn tekemisen a ja o. Postilaatikoihin jaettavat mainokset ovat tehokasta, kohdennettua mainontaa edullisesti! Sosiaalinen media toimii hyvänä alustana, esimerkiksi Facebookin paikalliset puskaradiot ja myyntipalstat ovat oiva paikka tavoittaa lähialueen ihmisiä. Ilmoituksia voi kiinnittää myös kauppojen, kirjastojen ja kaupunkien ilmoitustauluille. Mainonta kannattaa miettiä käyttäjäkunnan mukaan: lastenhoitopalvelua myyvä nuori voi kysyä saako ilmoituksen kiinnittää esimerkiksi päiväkodin ulko-oveen. Jos nuori ei omista vielä ajokorttia tai omaa autoa, asiakkaat tulisi rajata sille alueelle jonne kulkeminen onnistuu.
Iljan palvelut on rajattu omakotitaloasukkaille – hän ei markkinoi toimintaansa taloyhtiöille, kunnalle tai muille julkisille tahoille, sillä heidän kesätyöntekijänsä rekrytoidaan toista kautta. Iljan mainoskirjeet jaetaan lähialueen postilaatikoihin, pyöräilymatkan etäisyydelle, jotta Ilja pääsee kulkemaan paikasta toiseen itsenäisesti.
Ilja päätyy hinnoittelussaan helppoon neliöhintaan, näin hinta on kaikille sama ja asiakkaan ennakoitavissa, meni ruohonleikkuussa todellisuudessa kuinka kauan aikaa tahansa. Palvelua on myös mahdollista tarjota urakkahintaan, tuntihintaan tai tietty määrä tiettyyn hintaan, esimerkiksi ”isojen mattojen pesu 15 euroa, kaksi pientä mattoa kympillä!”
Iljan ruohonleikkuupalvelu kattaa koko hänen kesälomansa, mutta aikaa voi rajata toisinkin, esimerkiksi ”koko heinäkuun ajan, arki-iltaisin, viikonloppuisin, kahdeksasta neljään” ja niin edelleen.
Puhelin on helppo viestintäväline, pelkkä sähköposti tuntuu etäiseltä, varsinkin jos palvelua myydään vanhemmille ihmisille. Jos puhelimessa puhuminen tuntuu haasteelliselta, ilmoitukseen voi laittaa merkinnän, ”otathan yhteyttä viestillä.”
Hinnat Ilja ilmoittaa neliöissä. Näin asiakas tietää valmiiksi mitä hän joutuu työstä maksamaan. Ilja laski esimerkkinä mainostekstiinsä 800 neliön nurmikkoalueen hinnaksi kesäsopimuksella 32€ / kerta, mikä toimii hienona, konkreettisena esimerkkinä työn todellisista kuluista. Lisäbonuksena Ilja päättää tarjota ensimmäisen nurmikonleikkuun täysin ilmaiseksi. Näin asiakas saa varmuuden työn laadusta ennen kuin allekirjoittaa koko kesän kattavan työsopimuksen.
Hinnoittelu: Myös nuoren kannattaa hinnoitella työnsä vastaamaan ns. markkinahintoja. Työstä tulee saada mielekäs korvaus, jotta myös kulut saadaan katettua järkevästi. Aivan mestaritason palkkoihin ei tietenkään tarvitse pyrkiä, mutta hintoja ei ole mitään syytä polkea alas vain vähäisten ikävuosien vuoksi. Nurmikonleikkuu ja monet muut palvelutyöt kuuluvat kotitalousvähennyksen piiriin, eli työ tulee usein asiakkaille todellisuudessa edullisemmaksi. Kotitalousvähennys koskee myös kevytyrittäjän suorittamaa työtä. Tarkista aina ensin mahdollisuus kotitalousvähennykseen.
Mainoskampanja tuottaa tulosta, ja toukokuun lopussa Iljalla on sovittuna viisi asiakasta joka viikolle ja kaksi joka toiselle. Blogisarjan osassa 3/7 Ilja ottaa yhteyttä asiakkaisiin ja solmii toimeksiantosopimukset. Siitä lisää myöhemmin!
Tässä 7-osaisessa sarjassa olemme seuranneet Ilja Veteläisen kesää ja kevytyrittäjäuran etenemistä idesta työpestin päätökseen asti. Sarjan muut osat löydät alta: