7-osaisessa juttusarjassa seurataan 14-vuotiaan Iljan kesää kevytyrittäjänä oman ruohonleikkauspalvelun parissa. Sarjan kolmannessa osassa tavataan asiakkaat ja solmitaan toimeksiantosopimukset.
Sopimukset koko kesäksi
Isän ehdotuksesta Ilja päättää solmia asiakkaidensa kanssa heti pitkäaikaiset, koko kesän jatkuvat toimeksiantosopimukset. Näin joka viikolle ei tarvitsisi haalia uusia pihoja ja nurmialueita leikattavaksi. Sopimus kattaisi ruohonleikkuut kesäkuun alusta elokuun puoleen väliin asiakkaan valitsemalla syklillä, esimerkiksi kerran viikossa. Valmiit, selkeät toimeksiantosopimuksen pohjat Iljalle löytyvät materiaalipankista Omapajan verkkosivujen kautta.
Toimeksiantosopimus: kesätöistäkin tulisi ehdottomasti kirjoittaa toimeksiantosopimukset. Se on sekä nuoren että hänen asiakkaansa etu. Kaikkien kesätyö ei varmasti kata koko loma-aikaa, mutta myös lyhyemmistä työkeikoista ja urakoista kannattaa aina olla mustaa valkoisella. Ristiriitatilanteilta vältytään, kun on osoittaa selkeästi kuka tilasi keneltä ja mitä. Sopimus sitoo myös nuoren ottamaan työstä vastuuta pitkällä aikavälillä, ei vain ”fiiliksen” mukaan.
Nuorta yrittäjää ensimmäisten sopimusten kirjoittaminen saattaa hiukan jännittää. Ilja kirjoitti toimeksiantosopimuksen jokaisen asiakkaan kanssa.
Mitä toimeksiantosopimuksessa tulisi lukea?
Sopimuksen voi kirjata vapaasti tai Omapajan kevytyrittäjän omilta sivuilta löytyvää valmista sopimuspohjaa hyödyntäen. Sopimuksia kirjoitetaan aina kaksi kappaletta, kummallekin osapuolelle omansa.
Toimeksiantosopimukseen olisi hyvä kirjata esimerkiksi:
- Palvelujen sisältö
Mitä asiakkaille tarjotaan? Iljan palvelut ovat nurmikon leikkaus ja trimmeröinti. Sopimukseen kannattaa kirjata ylös myös huomiot kuluista tai tarvittavasta materiaalista. Iljan tapauksessa maininnan siitä, kumpi toimittaa tarvittavan välineistön: ruohonleikkurin ja polttoaineen.
- Palkka
Mikä on palvelun hinta ja kuinka se määräytyy (tuntihinta, kertakorvaus, urakkahinta…)
- Arvonlisävero
Lähes kaikki palveluntuotto ja myynti on Suomessa arvonlisäverollista. Tavallisin verokanta on 24%. Hinnat voidaan laskea asiakkaille valmiiksi verollisina ”...hinta sis. alv 24%” tai sopimukseen voidaan kirjata maininta ”...hintoihin lisätään alv + 24%”. Tärkeää kuitenkin on, että merkintä arvonlisäverosta on asiakkaan näkyvillä ja tiedossa.
- Kesto tai aikataulu
Milloin sopimus alkaa ja mihin se päätyy. Se voi olla tietty aikaväli, tietty määrä päiviä, tunnit tai maininta: kunnes urakka/työ on valmis. Maksuehdot, kuten muistutukset tai viivästyskorot tulee merkitä myös ylös. Omapajan kevytyrittäjän lähettämät laskut siirtyvät automaattisesti perintään, mikäli asiakas jättää laskun maksamatta.
- Sopijapuolet
Kuka on asiakas ja kuka palvelun tarjoaja? Sopimuksesta tulee aina löytyä molempien osapuolten nimet. Sopimukset on myös ehdottomasti allekirjoitettava kummankin sopijapuolen (asiakkaan ja kesätyöläisen) toimesta.
Seitsemän asiakasta tekee 2 – 3 työpäivää viikossa
Iljan mainoskampanjan ansiosta Polkevalla ruohonleikkaajalla on toukokuun loppuun mennessä jo runsaasti yhteydenottoja ja Iljan tavoitteet onnistuvat yli odotusten. Seitsemän asiakasta sitoutuu kirjoittamaan koko kesän kattavan sopimuksen: viiden ruoho leikataan kerran viikossa, kahden joka toinen viikko.
Ensimmäisen asiakkaan luona sopimuspaperit kädessä Iljaa jännittää. Kotona huomataan pieni moka: Ilja on ottanut molemmat sopimuspaperit itselleen, asiakkaalle ei jäänyt omaa versiota. Seuraavat käynnit sujuvat jo vähemmällä jännityksellä ja Ilja pääsee käymään läpi tulevia työmaitaan. Asiakas antaa ohjeita joita Ilja painaa mieleensä: vastaistutettujen pensaiden taimia tulee varoa ruohoa leikatessa.
Asiakaskontaktit: Vaikka aikuisten kanssa toimiminen voi aluksi hermostuttaa, on kesätöistä sopimisen vaiheet syytä jättää nuoren itsensä hoidettaviksi. Aikuisen tehtävä on opastaa ja kannustaa. Pienet kömmähdykset ovat ymmärrettäviä ja usein helposti paikattavissa. Aikuisilla asiakkailla on lähtökohtaisesti tsemppaava asenne nuorta ja hänen työtään kohtaan. Jokaisen on hyvä ymmärtää, että kaikki aloittavat jostakin.
Iljan suunnitelmissa on käynnistellä työviikko maanantaiaamuisin klo 8. Jos hän onnistuu mahduttamaan päiviin 2 – 3 käyntiä, voi loppuviikon omistaa kavereille ja harrastuksille. Iljan kesätyösarjan osassa 4/7 käydään läpi Iljan tyypillistä työpäivää ja kuulostellaan kuinka hyvin kesätyön todellisuus on vastannut tuoreen kevytyrittäjän mielikuvia.
Tässä 7-osaisessa sarjassa olemme seuranneet Ilja Veteläisen kesää ja kevytyrittäjäuran etenemistä idesta työpestin päätökseen asti. Sarjan muut osat löydät alta:
- Osa 1. Kesätöihin 14 -vuotiaana – Ilja Veteläinen on ”Polkeva ruohonleikkaaja”
- Osa 2. Polkeva ruohonleikkaaja hankki asiakkaansa sissimarkkinoinnilla
- Osa 4. Ensimmäinen palkka – Polkeva ruohonleikkaaja laskuttaa asiakkaitaan
- Osa 5. Mikä auttaa Polkevaa ruohonleikkaajaa jaksamaan töissä?
- Osa 6. Polkevan ruohonleikkaajan asiakas Erkki Männistö: ”Iljan nuori ikä epäilytti”
- Osa 7. Näin paljon Polkeva ruohonleikkaaja lopulta tienasi!