Hissipuhe on lyhyt, positiivisen mielikuvan herättävä puhe jonka pidät omasta työstäsi tai yrityksestäsi. Se on harkittu ja koukuttava vastaus kysymykseen ”mitä teet työksesi?” Hissipuhe on kuin mainos! Se toimii hyvänä keskustelunavauksena tai tiiviinä esittelynä kaikissa tilanteissa, ei vain asiakastapaamisissa. Ja mikä parasta. Se toimii myös nopeissa tilanteissa.
Mikä on hissipuhe?
Hissipuhe on nimensä mukaisesti lyhyt puheenvuoro omasta työstäsi, sellainen, jonka voisit pitää vaikka seisoessasi hetken hississä uuden tuttavuuden kanssa. Sen tarkoituksena ei ole tyrkyttää omaa palvelua jokaiselle vastaantulevalle, mutta sen tulisi herättää mielenkiintoa keskustelukumppanissasi.
Hissipuhe sopii moneen tilanteeseen. Kun puhe kääntyy töihin, napakka ja informatiivinen hissipuhe herättää keskustelukumppanin mielenkiinnon. Se pelastaa myös silloin, kun ei tiedä, mitä sanoa.
Missä tilanteissa sitten tulisi pitää hissipuhe? Missä vain, jossa sen voi ottaa esiin luonnollisella tavalla. Usein se on vastaus uteluun ”mitä teet työksesi?” tai varsinkin työnhakutilanteessa nostettuun ”kerro itsestäsi?” kysymykseen. Puhe palvelee paitsi potentiaalisia asiakkaita myös yhteistyökumppaneita, rahoittajia, työnantajia ynnä muita kontakteja.
Hissipuhe on ruohonjuuritason mainontaa
Pienyrittäjällä ei useinkaan ole takana mittavaa markkinakoneistoa, joten ruohonjuuritason mainonta on elinehto yritystoiminnalla. Tämä vuoksi kassajonossa tai lähikuppilassa heitettyyn ”ai mitä sä nykyään teet?” kysymykseen tulisi vastat iskevästi heti. Monen yksin- ja kevytyrittäjän asiakaskunta koostuu lähialueen ihmisistä, siksi hissipuhe kannattaa heittää tiskiin tilaisuuden tullen, eikä jäädä odottamaan mitään massiivista verkostoitumistapahtumaa.
Monen kevytyrittäjän asiakaskunta koostuu lähialueen ihmisistä, siksi hissipuhe kannattaa heittää tiskiin tilaisuuden tullen.
Hissipuhetta voi hieman räätälöidä kuulijakunnalle sopivaksi. Esimerkiksi vanhaa tuttavuutta ei tarvitse lämmitellä kontaktin ottamiseen – tuttavat kyllä ostavat mielellään, mikäli heillä vain on tarvetta palvelullesi. Sen voi pitää vaikka sukujuhlissa. Usein saatetaan olettaa, että tutut kyllä tietävät, mitä teet työksesi. Läheskään aina näin ei kuitenkaan ole.
Hissipuhe esimerkki – herätä kiinnostus!
Puheenvuoroa voi lähteä kirjoittamaan ylös jatkamalla lausetta ”minä olen...” Kirjoita ylös kaikki olennainen, mitä omasta työstä ja itsestä mieleen juolahtaa. Tästä raakaversiosta lähdetään alleviivaamaan kaikki merkittävä.
Numerot, luvut ja muu nippeli kannattaa jättää pois tai muokata ne helpompaan muotoon puhumalla vuosikymmenestä tai miljoonabisneksestä.
Minä olen… -aloitus jätetään lopullisesta puheesta kokonaan pois ja siirrytään suoraan mehukkaampaan kohtaan. Kiinnostavin kohta alkuun, ei koskaan loppuun, sillä silloin kuuntelijan mielenkiinto on pahimmassa tapauksessa jo menetetty.
”No meillähän on tämä firma Hyvä Yritys joka on myynyt kumiankkoja jo melkein puoli vuosisataa. Kyllä, meidän laatu perustuu siihen ettei yksikään meidän firman ankoista ole uponnut vielä kertaakaan. Ei yksikään. Tiesitkö muuten että me olemme suurin kumiankkavalmistaja Pohjoismaissa? Kurkkaapa oman ammeesi reunalla olevan kumiankan pohjaan, sieltä varmaan löytyy meidän firman logo. Me tehdään tosi mielellämme yhteistyötä kaikkien kylpylöiden, uimahallien ynnä pulikoimisesta somettavien bloggaajien ja tubettajien kanssa. Hei, mikä onkaan sun sähköposti? Voisin laittaa linkin meidän nettisivuille niin pääset katsomaan kun uitettiin edellinen iso tilaus lahden yli Ruotsiin, se oli kyllä tosi komea näky.”
Vinkit iskevään hissipuheeseen!
Ensivaikutelma on tärkeä, sillä niitä muutamia ensikohtaamisen hetkiä ei enää koskaan saa takaisin. Takelteleva keskustelija, joka ei osaa kertoa edes itsestään, ei vakuuta vastapuolta. Samoin ihminen, joka lörpöttelee ummet ja lammet opiskeluvuosilta lähtien, saa aikaan lähinnä haukotuksia. Sanavalmis ammattilainen sen sijaan tekee jopa paremman vaikutelman, kuin työkokemusta pursuava CV.
- Herätä mielenkiinto
Miksi keskustelukumppanisi haluaisi kuulla sinusta ensimmäistä kolmea sanaa pidemmälle? Näpäkkä aloitus saa toisen osapuolen havahtumaan ja kuuntelemaan loputkin asiastasi. Nosta kärkeen jokin mieleenpainuva asia. Kysymysmuotoinen asettelu ”tiesitkö muuten että...” jostain yllättävästä seikasta herättää mielenkiinnon. - Erotu kilpailijoista
Miksi sinä olet erilainen kuin niin moni muu? Panostatko asiakaspalveluun, teetkö töitä joustavasti mihin aikaan vain? Oletko edullisempi, laadukkaampi vai nopeampi? Tuo oma erikoisosaamisesi esille heti hissipuheessa. - Kenelle ja miksi?
Muista mainita kenelle tarjoat palveluitasi ja mitä asiakas panoksestasi hyötyy! Jos selität todella mielenkiintoa herättävästi urastasi valokuvaajana, mutta et koskaan kerro oletko jonkun median palkkalistoilla, käytkö yksityisillä keikoilla vai otatko studiossasi poseeraajia vastaan, keskustelukumppanin on vaikea lähteä sitä arvailemaan. - Lyhyestä virsi kaunis
Hissipuhe ei tarkoita, että sinun täytyy puhua mahdollisimman nopeasti. Puheen täytyy soljua luonnollisesti ja ilmeikkäästi, ei monotonisena pikakelauksena. Ota mallia radiomainoksista ja eri yritysten lyhyistä esittelyistä: paljon ei tarvitse sanoa, että kuulija tulee vakuuttuneeksi. - Luo kontakti
Tämä on hissipuheen tärkein osa. Koko monologin tarkoituksena on luoda kontakti sinun ja puhekumppanisi välille. Kehotus vierailla kotisivuilla ei välttämättä riitä, sillä nimet ja nettiosoitteet on helppo unohtaa. Käyntikortti on hyvä vaihtoehto, mutta sekin saattaa upota vain taskun pohjalle. Hyvä kikka on kysyä keskustelukumppanin yhteystietoja ja linkittää hänen sosiaaliseen mediaan tai sähköpostiin kotisivut suoraan. - Harjoittele
Hissipuhe on vakuuttava vain, jos se tulee luonnollisesti ja ikään kuin tilanteeseen heitettynä. Tällainen kevyen kuuloinen tarinointi vaatii kuitenkin taustalle kovan työn. Harjoittele hissipuhettasi itseksesi automatkoilla ja kokeile sitä puolisoon tai ystäviin. Ota vastaan palautetta. Jo sanat eivät ystäviesi mukaan sovi suuhusi, tai jos venytät puheen tylsäksi jaaritteluksi, ole valmis muuttamaan ja muokkaamaan puhettasi.
Hissipuheen lopputuloksena voi olla onnistunut asiakaskontakti, rahoitus, yhteistyö tai jopa uusi, mielenkiintoinen työpaikka!
Valmis hissipuhe pelastaa monelta tilanteelta
Jos hissipuhe saa sinulta vastustusta siitä syystä, ettet halua muuttua käveleväksi mainoslauseeksi, mieti asia uudelleen. Valmiiksi mietitty ja uskottavaksi harjoiteltu hissipuhe voi pelastaa sinut monelta tilanteelta. Tosipaikan tullen yllättävältä taholta iskevä kysymys työstä voi vetää mielen aivan yhtäkkiä tyhjiin. Mitä tässä pitäisi sanoa? Silloin voi hyvällä syyllä kiitellä niitä hetkiä, mitkä on käyttänyt sujuvan hissipuheen rakentamiseen!
Valmiiksi mietitty ja uskottavaksi harjoiteltu hissipuhe voi pelastaa sinut monelta tilanteelta.
Vaikka itse hissipuhe tulisi pitää suhteellisen tiiviinä, on hyvä pohtia, kuinka jatkaa keskustelua tilaisuuden tullen. Kuulija ehkä innostuu ja pyytää kertomaan enemmän. Tässä vaiheessa tulisi olla pikkuisen pelisilmää, jotta kierroksia pystyy lisäämään. Jos korttinsa pelaa oikein, hissipuheen tuloksena saattaa olla uusi, innostunut asiakas tai toiveiden mukainen työpaikka!