Pienyrittäjän markkinointi – miten se hoidetaan? Oletko sinä joutunut pohtimaan myynnin ja markkinoinnin problematiikkaa? Nyt on apu lähellä. Tässä artikkelissa nimittäin syvennymme hetkeksi markkinoinnin mielenkiintoiseen maailmaan.
”Myyntiä ja markkinointia on alussa vaikea erotella. Ne ovatkin aloittelevalle yrittäjälle pitkälti sama asia”, sanoo Markku Jääskeläinen.
Omapaja tarjoaa aloittaville yrittäjille valmennuspalvelua heidän liiketoimintansa kehittämiseksi. Aloittelevan yrittäjän on tärkeää paneutua ihan aluksi myyntiin. Markkinointi alkaa hieman myöhemmin, ja silloin jaetaan tietoa omasta tuotteesta ja palvelusta.
Jääskeläinen on Omapajan valmennusjohtaja ja yrityksen pääomistaja. Hän on kokenut yrittäjävalmennusten järjestäjä: työvuosia on tällä työsaralla kertynyt jo yli kaksikymmentä vuotta.
”Yritystoiminnan alkuvaiheessa kaikista suurin tuska on saada aikaan myyntiä. Siksipä silloin on erittäin tärkeää saada nopeasti asiakaskontakteja. Myynti ja markkinointi on näin ollen alussa hektistä ja aktiivista.”
Kun yritystoiminta on vakiintunutta, myös pienyrittäjän markkinointi on silloin tulevaisuuteen suuntaavaa toimintaa. Silloin siis markkinoinnilla pyritään jakamaan tietoa omasta tuotteesta ja palvelusta – ja toivotaan, että asiakas on itse yhteydessä.
Miksi pienyrittäjän markkinointi epäonnistuu?
Joskus yrittäjä epäonnistuu myynnissä ja markkinoinnissa. Miksi näin käy, siihen voi olla monia syitä. Markku Jääskeläinen sanoo, että usein taustalla on kuitenkin seuraavanlaisia asioita:
- Passiivisuus. Ei olla riittävän aktiivisia asiakaskontaktien luomisessa. Tämä on suurin syy epäonnistumisiin. Ei ole siis otettu selvää, kuka on itselle haluttava asiakas.
- Pelko. Ollaan passiivisia kaikin tavoin, ja passiivisuus syntyy usein siitä, kun ei uskalla eikä kehtaa toimia. Yrittämisessä kun on nimenomaan siitä kysymys, että pitää kehdata ja astua omalle epämukavuusalueelle.
- Hätiköinti. Oletetaan, että toiminta lähtee kuukaudessa liikkeelle. Ei ole pitkäjänteisyyttä. Yritystoiminnan aloittaminen ja vakauttaminen kestää keskimäärin 1–3 vuotta. Vielä kahden vuoden jälkeenkin voi olla, että ei saa kysynnän kautta myyntiä.
”Se onkin hyvä mittari, että yli puolet myynnistä tulisi kysynnän kautta. Silloin on saanut oman toiminnan sillä tavalla muille tietoiseksi, että he osaavat omatoimisesti kysyä tuotetta tai palvelua. Alussahan itsestä ei juuri kukaan tiedä mitää. Niin kauan kun yli puolet myynnistä pitää itse hakea, pitää yrittäjän olla erityisen aktiivinen. Pienyrittäjän myynti ja markkinointi helpottuu, kun osa työstä muuttuu kysyntäkaupaksi eli markkinointi on tehnyt tehtävänsä”, Jääskeläinen sanoo.
Pienyrittäjän markkinointi lähtee näin liikkeelle
Yritystoiminnan alussa yksi keskeisimmistä asioista on se, että itsellä on selkeä kuva siitä, millainen oman tuotteen tai palvelun markkina on. Pitää myös täysin uskoa omaan tuotteeseen tai palveluun. Nämä ovat perusedellytyksiä markkinoinnille, jotta pienyrittäjä onnistuu myynnissä ja markkinoinnissa.
”Kun uskoo, että itsellä on hyvä tuote tai että itse on hyvä tekijä, se ei yksin riitä. Silloin pienyrittäjä on vasta matkalla markkinointiin ja myyntiin. Pitää myös tuntea oman alansa markkinat”, Jääskeläinen sanoo.
Jos siis haluat onnistua pienyrittäjänä markkinoinnissa, etene seuraavilla askelilla ja pohdi näitä asioita:
- Mikä on oman tuotteesi tai palvelusi markkinatilanne? Aluksi on siis otettava tarkoin selvää, millaista kysyntää omalle tuotteelle tai palvelulle on.
- Ketkä ovat asiakkaitani? Millaisia erilaisia asiakasryhmiä alasi markkinassa on? Millaisia asiakkaita juuri sinun tuotteellasi on? Vastaako tuote ja palvelu asiakkaalla olevaan tarpeeseen?
- Kuka on juuri sinulle haluttavin asiakas? Pitää uskaltaa tehdä valinta, ketkä ovat sinulle haluttavia asiakkaita. Kun tiedät sen, ota suoraa kontakti näihin haluttaviin asiakkaisiin. Mieti myös, millä välineillä lähdet toteuttamaan omaa markkinointia ja myyntiä.
- Aktiivista työntekoa. On otettava puhelin käteen ja soitettava. On lähdettävä viemään mainoksia. Tässä vaiheessa sinun on tehtävä riittävä määrä työtä, jotta työn seurauksena sinulle tulee riittävä määrä asiakkaita.
Kannattaa hyödyntää kaikki verkostot, jotka sinulla on valmiina olemassa toiminnan lähtötilanteessa.
Pienyrittäjän kannattaa kuitenkin markkinoinnissaan muistaa, että tilanteita kannattaa katsoa aina myös tapauskohtaisesti. Kun aloittelet yritystoimintaa, mieti myös sitä, millaisia kontakteja sinulla sillä hetkellä jo on? Kannattaa hyödyntää kaikki verkostot, jotka sinulla on toiminnan lähtötilanteessa.
Miten pienyrittäjä rakentaa luottamusta?
Pienyrittäjän markkinointi ja myynti kulminoituvat kysymykseen luottamuksen rakentamisesta asiakkaan kanssa. Miten sitä sitten rakennetaan?
”Luottamus syntyy aidosta ihmisen kohtaamisesta, kun ollaan kasvokkain. Tuleeko asiakkaalla esimerkiksi sellainen tunne, että nyt tämä myyjä vedättää minua, minkä kerkiää – vai herättääkö myyjä luottamusta? Luottamus rakentuu useimmiten myyjään asiantuntijuuden kautta, kun tämä osaa ratkaista asiakkaan ongelman. Hän siis osaa tarjota sellaisia vaihtoehtoja, joita asiakas itse ei ole osannut ajatellakaan”, Jääskeläinen sanoo.
Miten luottamusta rakennetaan silloin, kun tieto omasta tuotteesta tai palvelusta on vain verkossa? Mitä silloin pitää viestinnässään huomioida?
”Silloin kannattaa pohtia sitä, mikä itsellä netissä kolahtaa. Mikä itsessä herättää luottamusta ja mielenkiintoa? Luottamushan syntyy tunteen kautta. Esimerkiksi nettisivujen asiakastarinoissa aitous on tosi tärkeää, mutta lopullinen luottamus syntyy siinä, kun asiakkaan kanssa kommunikoidaan.”
Nettisivuilla voi olla esimerkiksi erilaisia referenssejä ja asiakkaiden kommentteja, jotka herättävät luottamusta. Muu rekvisiitta on tukiväline, johon pienyrittäjän markkinointi osaksi nojaa. Kaikella sillä, mitä nettisivuilla on, rakennetaan kuitenkin mielikuvaa omasta tuotteesta tai palvelusta.
”Nettisivuilla kannattaa olla erilaisten ihmisten tarpeisiin vaikuttavia asioita, jotka herättävät luottamusta. Eri ihmiset tekevät nimittäin eri tavoin päätöksiä. Jos tätä ei huomioi, suuntaa palvelun vain tietyntyyppisille ihmisille. Loppujen lopuksi olennaista kuitenkin on, että kun asiakas painaa netissä ”tilaa”-nappia, hänellä pitää olla tunne, että hän teki hyvän päätöksen.