Blogi

Takaisin blogiartikkeleihin

Tuotteistaminen – itseäsi ja asiakkaitasi varten

Tuotteistaminen auttaa asiakasta ostamaan
Tuotteistaminen näkyy myyntityössä selkeänä kokonaisuutena, jonka on helppo ostaa.

Onko sinulla jokin tuote tai palvelu, jota myyt tai olet suunnitellut alkaa myymään? Oletko tuotteistanut sitä? Tuotteistamisella hahmotat oman ydinosaamisesi ja otat asiakkaasi parhaalla mahdollisella tavalla huomioon.

Mitä tuotteistaminen sitten tarkoittaa?

Tuotteistaminen tarkoittaa tuotteen tai palvelun paketointia yhdeksi selväksi kokonaisuudeksi. Tuotteistaminen on prosessi, jossa sinun osaamiselle:

  • annetaan nimi
  • mietitään markkinointi
  • tehdään internetsivut (www-sivut)
  • tehdään hinnasto
  • luetteloidaan mitä osaamisesi sisältää ja mitä hyötyä siitä on
  • suunnitellaan, miten palvelu tai tuote tuotetaan ja välitetään asiakkaalle

Tuotteistaminen auttaa sinua myymään ja asiakasta ostamaan.

Tuotteistamisella autetaan asiakasta ymmärtämään mitä sinä myyt ja mitä hyötyä hän siitä saa. Tuotteistamisen jälkeen, sinun osaamisesi näyttää samalta, jokaiselle asiakkaalle. Tuotat tuotteesi tai palvelusi samalla tavalla jokaiselle asiakkaalle (ottaen asiakkaan tarpeet huomioon) sekä tiedät, millaisella imagolla lähdet sitä mainostamaan.

Esimerkki tuotteistamisesta

Omaa osaamista voi olla vaikea alkaa tuotteistamaan, joten tässä esimerkki, miten sinun toimintasi pitäisi olla hahmoteltavissa asiakkaille ja myös itsellesi.


Olet kakkuja ja piirakoita tekevä yrittäjä.

Asiakas soittaa sinulle ja pyytää tarjousta syntymäpäiväkakusta. Osaat heti vastata hänelle, että 6 hengen kakku maksaa 15€ ja 15 hengen kakku 40€.

Osaat kertoa heti myös:

  • mitä raaka-aineita käytät. Esimerkiksi asiakas voi valita suklaa-, kinuski- tai kermakakun.
  • Kerrot, että hän saa luotettavan toimittajan syntymäpäiväkakulle. Kakku toimitetaan ajallaan ja on varmasti sellainen, mitä hän odottaa.
  • Kakku on tuore ja hillo on valmistettu suomalaisista marjoista.
  • Maultaan kakut ovat suussa sulavia ja maistuu varmasti kaikille vieraille.
  • Kakun päälle tulee sankarin nimi ja ikä koristeeksi.
  • Kakun voi asiakas hakea leipomosta tai hän voi valita kotiinkuljetuksen, jonka hinta on 20€.

Asiakas tilaa kakun ja sen täytyy toimittaa 7 päivän kuluttua asiakkaan kotiin.

Tilaat raaka-aineet tietystä paikasta tiettynä päivänä. Tiedät tarkkaan, miten valmistat kakun.

Lähdet toimittamaan kakun asiakkaallesi.

  • Olet pukeutunut paitapuseroon, jossa on yrityksesi logo.
  • Autossa on yrityksen tiedot
  • Kakku on pakattu yrityksesi värisävyjen mukaan turkoosiin pahvilaatikkoon.
  • Toimitat kakun ja kiität tilauksesta. Jätät käyntikortin, jossa on sama värisävy kuin kakkupaketissa.
  • Lisäksi jätät esitteen ja hinnaston muista tuotteistasi, kuten piirakoista.
  • Pyydät, että asiakkaasi laittaa palautetta kakusta joko puhelimella, sähköpostilla tai nettisivujen kautta.
  • Laitat laskun kakun mukana asiakkaalle, jossa on 14päivän netto.

Asiakas menee nettisivuille jättämään palautetta. Nettisivut ovat tyyliltään samanlaiset kuin käyntikorttisi ja kakkupaketti. Asiakas oli tyytyväinen kakkuun ja antaa hyvää palautetta.

Asiakkaasi suosittelee 6kk kuluttua naapurin rouvalle kakkupalveluasi, mutta ei muista yrityksesi nimeä. Hän googlettaa kakuntekijöitä ja löytää sinut nettisivujen perusteella. ”Tämä se oli, tallainen logo sillä leipurilla oli. Saat ison kakun 40€ hintaan”.

leipuri kevytyrittäjä
Tuotteistaminen helpottaa sinua palvelemaan asiakkaita mahdollisimman hyvin.

Alatko hahmottaa, mitä tuotteistaminen tarkoittaa ja mitä hyötyä siitä on? Tuotteistaminen tarkoittaa siis sitä, että teet pohjan toiminnallesi, joka on selkeä, helppo ja mieleenpainuva. Tuotteistaminen auttaa sinua myymään ja asiakasta ostamaan.

Tuotteistaminen tukee myyntiä

Tuotteista niin, että jos sairastut pahasti, pystyisi toinen samalla alalla oleva ihminen tulemaan paikallesi ja jatkamaan töitä mahdollisimman kivuttomasti.

Valmistaudu myös niin, että jos joskus palkkaat myyjän, olisi hänellä käytössä mainosmateriaali, jossa on kaikki myymiseen ja tuotteeseen tai palveluun liittyvät tiedot.

Palvelun tuotteistaminen ja myyminen on monesti hankalampaa kuin konkreettisen tuotteen. Tuotteistamisen avulla pystyt myymään palveluasi helpommin. Jos myyt esimerkiksi ulkoverhousten maalausurakoita, ja tarjoat maalausurakan kuukauden päähän, miten alennat asiakkaan epävarmuutta ostaa palvelu jo nyt? Yksi vaihtoehto tuotteistamiseen viitaten on valmistella kansioita, josta löytyy kaikki tarpeellinen tieto asiakkaallesi. Siellä voisi olla saatekirje, maalien värikartat, sopimuspohjat, esite rahoitusvaihtoehdoista ja asiakaskertomuksia.

Tuotteistaminen auttaa sinua näyttämään ammattilaiselta

Mitä selkeämpi kokonaisuus sinulla on, sen ammattitaitoisemmalta sinä vaikutat. Mieti, jos äskeinen kakkumyyjä oisi sanonut asiakkaalle näin:

  • kakun hintaan vaikuttaa kakun koko ja täyte.
  • Kaikilla täytteillä voin tehdä (tämä hyvä vain siinä tapauksessa, että tiedät miten valmistaa esimerkiksi lakritsikinuskikakku ja mistä saat raaka-aineet tilattua. Omat vaihtoehdot auttavat myös asiakasta päättämään, mitä hän haluaa.)
  • Voin toimittaa kotiinkin mutta en nyt osaa ajatella paljonko se maksaisi.

Mitä selkeämpi kokonaisuus sinulla on, sen ammattitaitoisemmalta sinä vaikutat

Kakun tekijä olisi toimittanut kakun tavallisissa vaatteissa, eikä olisi jättänyt mitään yhteystietoa tai esitettä asiakkaalle? Ei ollenkaan niin ammattitaitoisen oloinen kuin ensimmäinen kakunmyyjä, vai mitä mieltä olet?

Kevytyrittäjänäkin sinun kannattaa miettiä tuotteistamista. Tuotteistaminen on pitkä prosessi, mutta ota muutama asia kerralla ja laita ne kuntoon. Omapajan kautta tehdessäsi, sinun ei tarvitse käyttää aikaa yrityksen paperiasioiden hoitamiseen, joten käytä aikasi mieluummin osaamisesi tuotteistamiseen. Omapaja auttaa sinua kehittämään liikeideaasi ja tuotteistamaan palvelusi.


Tökkiikö tuotteistaminen? Kertoisitko siitä meille, ehkäpä voimme auttaa sinua. Olemme auttaneet aloittavia yrittäjiä jo yli 20 vuoden ajan.

Piditkö artikkelista – Jaa se ystävillesi!