Panosta hyvä ihminen asiakaspalveluun!

Minulla olisi nyt asiaa! Kerron juuri tapahtuneen henkilökohtaisen kokemuksen hyvän asiakaspalvelun merkityksestä. Tämä olisi syytä painaa mieleen jokaisen yrittäjän sekä jokaisen yksityiselle tai julkiselle taholle töitä tekevän palkansaajan.

Meillä on vuonna 2013 valmistunut omakotitalo, jossa on Puustellin kalusteet. Joo, juuri se kallis merkki, jonka tuotteita ei tulisi kenenkään ostaa. Suotta sitä ylihintaa maksamaan, kun paikallinen tekee puoleen hintaan. Tekeekö muuten oikeasti?

Menin silti pöhlö ja ostin. Tai vaimoni meni ja minä vain nyökyttelin.

Viime aikoina on kotimme kahdessa vaatekaapissa alkanut saranat lenkkaseen oikein sillain viheliäisesti. Ovet lonksuu ja jäävät pikkuisen irvistämään. Eivät enää irvistä pursuilevien vaatteiden takia vaan viheliäisten saranoiden. Kyllä se pikkutarkkaa sylettää!

Piti siis käydä toimeen!

Otin saranoiden lenkkasusta videot ja toimitin ne saatesanoin Puustellin asiakaspalvelun sähköpostiin. Ajatus oli, että ehkä sieltä parin viikon sisään jokin väsynyt ja ankea lisäselvitystä kaipaava vastaus tulee. Meni 53 minuuttia.

”En usko, että tässä tapauksessa on kyse saranoista. Saranaporaus on saattanut alkujaan olla hieman liian suuri tai se on käytössä löystynyt…” Lisäksi vastauksessa mainittiin tarvittavat korjaustoimenpiteet ja pyydettiin osoitetta, jonne voisivat toimittaa korjaustarvikkeet. ”…Ystävällisin terveisin Irina Suvala, Puustelli Group Oy”

Annoin osoitteeni ja sain vastauksen kuuden minuutin päästä, jossa luvattiin muutama ylimääräinenkin varaosa, sekä toivotettiin hauskaa viikonloppua.

Täysin mitätön tapaus tässä maailmankaikkeudessa, mutta silti Puustellin Irina otti asian tosissaan ja teki minulle mahtavan asiakaskokemuksen niinkin isosta asiasta, kuin saranasta. Voisi luulla, että heillä olisi tärkeämpääkin tekemistä.

No niin, asiaan!

Tuskaileeko yrityksesi asiakashankinnan kanssa? Pohditaanko teillä mahtavia markkinointikampanjoita, syydetään rahaa lehtimainontaan, kokeillaan somea ja testataan ties mitä? On digiä, somea, nettiä ja nättiä.

Nyt kuulolla! Entäpä jos ottaisitkin asiakaspalvelun tärkeimmäksi markkinointivälineeksi? Ottaisit Puustellin kaltaisesti kopin jokaisesta asiakkaastasi. Palvelisit jokaista kuin viimistä päivää. Tiedän, se ei ole helppoa, mutta täysin mahdollista.

Mitäpä luulet, voisiko tämä aiheuttaa yrityksesi myyntikäppyröihin nousupainetta? Kyllä se voi! On vielä edullistakin ja kaupan päälle saatte julmetun hyvän mielen, sekä sinä että asiakas!

Hyvän asiakaskokemuksen saanut henkilö on aina uudelleen ja uudelleen valmis palaamaan luoksesi. Mutta mikä tärkeintä, hän haluaa jakaa kokemustaan eteenpäin! Ihminen on siitä kummallinen olento, että saadessaan hyvää palvelua ja niin sanottua ylitoimitusta, hän ei malta pitää mölyjä mahassaan. On vain jokin kumma pakonomainen tarve päästä kertomaan kokemuksestaan eteenpäin. Tämä on juuri se mihin sinun kannattaa iskeä! Laita asiakkaasi kertomaan tarinaa sinusta.

Aivan niin kuin minäkin nyt kerron tarinaa Puustellista. En ole heiltä mitään vailla, mutta silti kerron. Pyyteettömästi, ilman omaa etuani. Kummallista.

Hyvä asiakaspalvelu voi tehdä hyvästä parhaan!

Ja voit olla varma, että minun kertomaani uskotaan paremmin kuin yhdenkään Puustellin huippumyyjän. Sehän se vasta kummallista onkin!

Mitä jos jokin teleoperaattoreistammekin toimisi Puustellin tavoin? Kauankohan menisi aikaa, että kyseinen operaattori pyyhkisi kilpailijoillaan lattiaa?

Hyvä asiakaspalvelu voi tehdä hyvästä parhaan! Olisiko tässä sinulle iskun paikka?

Kirjoittaja
Sampsa on myynnistä, markkinoinnista ja asikaskokemuksista kiinnostunut yhden vaimon aviomies sekä viiden lapsen isä. Sampsa on toiminut markkinoinnin tehtävissä yli 10 vuotta ja Omapajassa vuodesta 2012.