Oman työn hinnoittelu – tiedätkö, miten se tehdään? Aloitteleva yrittäjä on oman osaamisen hinnoittelun kanssa herkästi hämmennyksissään. Mitä kaikkea hinnoittelussa tulisi huomioida? Miten paljon asiakkaalta voi pyytää? Miten vähän ei kannata?
Tässä artikkelissa syvennymme hetkeksi hinnoittelun haasteisiin.
Tiedosta oman työn hinnoittelun haasteet
”Jos oman työn hinnoittelun hoitaa huonosti, sillä on monenlaisia vaikutuksia. Voi käydä esimerkiksi niin, että kukaan ei usko sinuun etkä saa yhtään kauppaa – tai tukehdut työhön”, sanoo Markku Jääskeläinen. Hän on Omapajan valmennusjohtaja ja yrityksen pääomistaja.
”Kun siis mietit asiakastasi, mieti ennen kaikkea sitä, kuka on sinulle haluttavin asiakas. Käytä sitten suurin panostuksesi markkinoinnissa hänen suuntaansa. Äläkä polje oman työsi hintaa ollenkaan.”
Jääskeläinen perusti Omapajan vuonna 2010. Yrittäjävalmennusten järjestämisestä hänellä on yli kahdenkymmenen vuoden kokemus. Jääskeläinen siis tietää, mistä puhuu, kun kyseessä on yrittäjyys ja oman työn hinnoittelu.
”Oman työn hinnoittelun haastavuus lähtee useimmiten aloittelevan yrittäjän epävarmuudesta ja epätietoisuudesta hinnoittelun suhteen. Epävarmuutta saa pois sillä, että ottaa selvää hinnoitteluun vaikuttavista asioista”, hän sanoo.
On siis otettava selvää, millä hinnalla muut tarjoavat vastaavia tuotteita tai palveluja kuin itse. Millaisella hintatasolla palvelua ollaan tuottamassa? Millä hinnalla muut työtä tekevät? Vertaile. Onko muiden tuottamat palvelut juuri samanlaisia kuin omasi? Onko omasi muita heikompi – tai kenties muita parempi?
”Lähde konkreettisesti ryhmittelemään, millaisia palveluja ostajapuoli eli asiakkaasi arvostaa? Ketkä tarvitsevat tuotteitasi tai palvelujasi? Keneltä mitäkin ostetaan? Miksi? On myös tärkeää tiedostaa oma ja asiakkaan laatutaso.”
5 askelta oman työn hinnoitteluun
Kun lähtee hinnoittelemaan omaa työtään, on siis tärkeää selvittää olennaisia seikkoja hinnoittelun taustalta. Markku Jääskeläinen neuvoo, että aloitteleva yrittäjä voi edetä oman työn hinnoittelun rakentamisessa askel kerrallaan.
Mieti esimerkiksi näitä asioita:
- Tee markkinaselvitystä. Kuinka paljon palvelullesi tai tuotteellesi on tarvetta? Kuka tai ketkä palveluasi tai tuotteitasi mahdollisesti ostaisi?
- Kuka on haluttavin asiakkaasi? Suuntaa kaikki panoksesi hinnoittelussa hänelle, mutta älä torju muitakaan asiakkaita. Kaikki halukkaat asiakkaat kannattaa ottaa vastaan.
- Selvitä oman alasi markkinoiden hintatasoa. Ketä muita vastaavia toimijoita tiedät? Millä hinnalla he palveluja tuottavat? Millainen sinun hintasi olisi suhteessa heihin?
- Mieti omaa palveluasi tai tuotettasi. Onko sinulla sellaisia menestystekijöitä, joita voit tarjota? Miksi asiakkaasi ostaisi juuri sinulta eikä kilpailijoiltasi? Millainen on työsi laatu?
- Ole kontaktissa haluamiisi asiakkaisiin ja luo suhteita. Yrittäjällä on oltava riittävästi kontakteja haluttavien asiakkaiden suuntaan. Vain niiden kautta on mahdollista saada riittävästi asiakkaita ja myytyä osaamistaan.
Oman työn hinnoittelussa on tärkeää muistaa myös verot ja muut yrittäjän menot, jotka nostavat työn hintaa. Sinun on myös välillä myytävä ja markkinoitava työtäsi. Myös näihin käytetty aika pitää huomioida oman työsi hinnoittelussa. Työn hinnoittelussa tulee siis tiivistetysti huomioida oman työn laatu, käytetty työaika, omat kulut ja kilpailijat sekä se, millainen asiakas on ja mikä on hänen budjettinsa.
Työn hinnoittelussa tulee siis tiivistetysti huomioida oman työn laatu, käytetty työaika, omat kulut ja kilpailijat sekä se, millainen asiakas on ja mikä on hänen budjettinsa.
Asiakkaiden hankkimisessa kannattaa käydä läpi kaikki olemassa olevat suhteensa. Millaisia verkostoja sinulla on olemassa jo yritystoimintasi alussa? Millaista hyötyä niistä on sinulle?
”Kun on kartoittanut olemassa olevat verkostonsa, sen jälkeen pitää alkaa aktiivisesti hakea asiakkaita lisää. Kontaktien luominen on aloittelevalle yrittäjälle erittäin tärkeää. Suurin syy epäonnistumiseen asiakkaiden hankinnassa ja toiminnan pyörittämisessä on usein liian vähäinen työnteko. Pitää siis soittaa. Pitää lähettää viestejä. Somekin on tehokas, mutta yksin sen varaan ei voi rakentaa.”
Tunne tuotteesi ja asiakkaasi
Jääskeläinen sanoo, että oikea oman työn hinnoittelu pohjautuu siihen, että tietää, mihin perustaa oman hinnoittelunsa. Pitää siis tuntea oma asiakas eli ostajapuoli. Toisaalta pitää tuntea hyvin myös oma tuote ja sen laatu.
”Tietoisuus on tärkeää. Pitää tietää, mitä oman tuotteen hinta pitää sisällään. Ja mitä sen täytyy pitää sisällään? Palvelun tai tuotteen hinnan sisältö pitää pystyä perustelemaan sekä itselle että asiakkaalle. Ja sen jälkeen pitää pystyä seisomaan hinta- ja laatutasonsa takana.”
Kun oman hinta- ja laatutasonsa on saavuttanut, siinä kannattaa pysyä. Nimittäin jos myöhemmin alkaa laadussa ja hinnassa vähän tinkiä, reklamaatioiden määrä alkaa kasvaa.
”Alhainen hinnoittelu on perusteltua, jos itsellä on jotain sellaisia ylivoimatekijöitä, joilla voi toteuttaa palvelujaan kilpailukykyisesti paljon muita halvemmalla. Tällainen tilanne on kuitenkin aika harvoin.”
Ennen kuin laitat työllesi tai tuotteellesi hintalapun, ota selvää, hinnoitteluun vaikuttavista asioista.
Aina asiakas ei tingi hinnasta, vaan laatu on merkitsevin seikka. Oman työn hinnoittelu kannattaa siis aloittaa siitä, millainen asiakkaasi on. Hän saattaa hyvinkin arvostaa laatua keskivertoa enemmän. Kun hän vertaa laadukkaan työsi jälkeä muihin, hän ostaa palvelun laadun takia juuri sinulta. Oman työsi hinta ei silloin ole hänelle se merkitsevin tekijä, vaan hän maksaa työstä mielellään.
”Aloittelevalle yrittäjälle on iso haaste myös siinä, että saa kilpailijansa tyytyväisen asiakkaan vaihtamaan toimeksiantajaa, eli saa asiakkaan itselleen. Oman työn laatu auttaa tässäkin.”
Varsinaisessa työnteossa täytyy lopulta siis itse osata määritellä, mikä omassa työssä riittää milloinkin. Millaisella työpanoksella tavoittaa minkäkin hinta- ja laatutason? Yrittämisessä ja oman työn hinnoittelussa on kuitenkin erittäin olennaista, että ennen kaikkea itse arvostaa omaa osaamistaan eikä tingi hintatasostaan ja polje hintojaan.
Oman työn hinnoittelu hallintaan Omapajan avulla
Omapajan perustamisen taustalla Markku Jääskeläisellä oli ajatus, että hän haluaa auttaa aloittelevia yrittäjiä ja madaltaa yrittäjyyden kynnystä.
”Haluamme olla luomassa yrittäjähenkisille ihmisille helppoja tapoja ansaita omalla osaamisella. Haluamme tehdä yrittäjyyden aloittamisen mahdollisimman vaivattomaksi, jotta yrityksen perustamisen haasteet eivät himmentäisi ihmisten sisäisen yrittäjyyden paloa.” Omapajan kevytyrittäjyys on oivallinen keino kokeilla oman yritysidean toimivuutta.
Onko sinulla yritysidea, jonka toimivuutta haluaisit kokeilla käytännössä. Haluatko harjaantua oman työsi hinnoittelussa? Omapajan kevytyrittäjänä se on helppoa.
- Omapaja tarjoaa aloittelevalle yrittäjälle myös tukea ja valmennusta yrityksen perustamiseen ja oman työn hinnoitteluun. Rekisteröityminen on ilmaista eikä velvoita sinua mihinkään.
- Kirjautumisen jälkeen saat käyttäjätunnuksen ja voit heti aloittaa kevytyrittäjänä toimimisen ja omalla työlläsi ansaitsemisen.
- Asiakkaanasi voi olla yritys, kuluttaja tai mikä tahansa organisaatio. Sovit itse toimeksiannoista ja oman työsi hinnoittelusta suoraan asiakkaasi kanssa.
- Omapaja hoitaa paperityöt puolestasi. Hoidamme vakuuttamisen ja laskujen lähettämisen. Huolehdimme kirjanpidostasi ja hoidamme viranomaisvelvoitteet.
Jos oman työn hinnoittelu tuottaa sinulle haasteita, me autamme sinua miellellämme. Tuemme sinua hinnoittelussa, osaamisesi tuotteistamisessa sekä myynnin ja markkinoinnin suunnittelussa. Älä siis anna epäröinnin hidastaa toimiasi, vaan tule rohkeasti mukaan yrittäjyyden inspiroivaan maailmaan! Voit myös käyttää hinnoitteluusi suosittua palkkalaskuriamme!