Metsästä maailmalle

Jari Kurtti sai Markku Jääskeläisen ja Ilkka Karttusen yrittäjävalmennuksesta merkittävää apua ja ymmärrystä oman yrityksensä, Arctic Superfoodsin kehittämiseen.

Jari Kurtin start up -yritys Arctic Superfoods syntyi yrittäjyysvalmennuksen avulla ja sai lentävän lähdön.

Toimitusjohtaja, makumestari Jari Kurtin ammatillinen tausta on keittiössä. Hän lähti ”15-vuotiaana junnuna” keittiömaailmaan, kun kokkikoulu alkoi. Myöhemmin hän opiskeli keittiömestariksi. Vahvuuksia ovat reseptiikka ja raaka-ainetuntemus. – Kokemusta on yli kymmenen vuoden ajalta pienistä grillikioskeista korkeatasoisiin a la carte -ravintoloihin.

Kun puolison työ vei perheen asumaan Leville, tuli Jarinkin työuralle käänne. – Vuonna 2015 aloitin yrittäjyysvalmennuksen. Ensimmäisestä päivästä lähtien oli mielessä metsät ja villiyrtit ja niiden raaka-aineiden tuotteistaminen. Liiketoimintasuunnitelman ekat rivit kirjoitin kurssin aikana.

Nyt tavoitteena on yrityksen kasvattaminen globaaliksi toimijaksi. Kansainvälisten markkinoiden ovi on jo raollaan.

Yrittäjyysvalmennuksen valmentajina toimivat Markku Jääskeläinen ja Ilkka Karttunen. Jari koki valmennuksen erittäin antoisaksi. – Isoin juttu oli se, että hahmottui selkeästi, mitä täytyy olla kunnossa ennen kuin voi lähteä tuotteella markkinaan. Valmentajien tieto ja tapa viestiä oli todella vahvaa!

– Isoin juttu oli se, että hahmottui selkeästi, mitä täytyy olla kunnossa ennen kuin voi lähteä tuotteella markkinaan.

Jari sai valmennuksesta hyviä keinoja muun muassa ansaintalogiikan hiomiseen sekä vinkkejä katerakenteeseen ja jakeluverkostoon. Hän tajusi, ettei yksinyrittäjän kannata sitoa itseään fyysiseen tekemiseen. Siksi Arctic Superfoodsin tuotanto onkin ulkoistettu.

Valmennuksen ajan Jari suunnitteli yritystoimintaa ja kehitti reseptiikkaa samaan aikaan omassa keittiössä. Vahvaksi tavoitteeksi muotoutui marjojen ja villiyrttien brändääminen tuotteeksi.

Kasvua kohti

Arctic Superfoodsin ensimmäinen tuote on snacks nimeltään eväspatukka. Sen erikoisuus jo kilpailluilla patukkamarkkinoilla on kaikkien raaka-aineiden kotimaisuus. Missään kolmesta metsähenkisestä makuvaihtoehdosta ei ole käytetty lisä- eikä säilöntäaineita, ja erikoisruokavaliot on huomioitu.

Markkinaan on lähdetty monipuolisesti: jälleenmyyntiä tehdään lähiruoka-, maatila- ja torimyymälöissä, K-ryhmän kaupoissa, yksittäisissä tavarataloissa, kahviloissa ja hotelleissa. Matkailupuoli ja nähtävyyskohteet ovat myös tärkeä markkina. Ja urheilupuoli vahvistuu parhaillaan. – Golf-kenttiä voimistetaan koko ajan. Tämä menee golf-harrastuksen pariin tosi hyvin. Patukka vain kierrokselle mukaan, Jari hymyilee.

Kuluttajalle tuotteen tuoreus varmistetaan niin, että joka viikko tehdään yhtä makua erä. Tilaus on jälleenmyyjän ovella postin Business Express -palvelun ansiosta jo vuorokauden kuluttua. Jälleenmyyntipisteitä on Suomessa jo noin 240.

Siivilleen tuote nousi, kun mustikka-koivunlehtipatukka lähti tammikuussa Finnairin kaikille ulkomaanreiteille ympäri maailman.

Siivilleen tuote nousi, kun mustikka-koivunlehtipatukka lähti tammikuussa Finnairin kaikille ulkomaanreiteille ympäri maailman.

Mukavaa vauhtia oli tosin jo heti markkinoille lähdettäessä, sillä kolme viikkoa markkina-avauksen jälkeen kosmetiikkayritys Lumene soitti ja halusi ostaa mustikka-koivunlehtipatukkaa tarjottavaksi kutsuvierastilaisuutensa vip-vieraille New Yorkissa, Pietarissa, Helsingissä ja Tukholmassa. – Se oli hieno hetki kaiken sen tekemisen keskellä, kun oli hirveä rumba ja ralli päällä.

Tällä hetkellä yritys rakentaa kotimaisten asiakkuuksien rinnalla kansainvälistä markkinaa. Sillä puolella haaste on erityisesti oikean kohdemaan löytäminen ja markkinan vetovoiman tunnistaminen. Yrityksen kotipaikka on edelleen Levillä, Kittilässä, jossa ideointi ja tekeminen lähti liikkeelle. – Tuote on kunnossa, se helpottaa. Mutta tekeminen on kovaa, kun ollaan ponnistamassa tuntemattomuudesta maailmalle.

Oppeja

Yrittäjyydessä vapaus ja vastuu asuvat samassa osoitteessa. Se sopii kovaan ja yrittäjämäiseen keittiötyöhön tottuneelle Jarille. – Tykkään tehdä itse päätöksiä omasta toiminnasta.

Tähänastisista opeista tärkein on periksiantamattomuus. – Täytyy uskoa omaan tekemiseen oikeasti! Sitä tekemisen tapaa voi kyllä fiksata sitten matkan varrella, mutta pitää vaan jaksaa painaa.

– Täytyy uskoa omaan tekemiseen oikeasti!

– Tullaan tekemään marjojen ja villiyrttien ympärille tuoteperhe. Rauhassa mietitään marssijärjestys. Tämä tuote toimii nyt hyvin. Halutaan pitää sama laatu yllä.

Takaisin | 


Tiesitkö, että Omapajan pajayrittäjänä voit itsekin osallistua Markun yrittäjävalmennuksiin. Kysy lisää!

Sampsa on myynnistä, markkinoinnista ja asikaskokemuksista kiinnostunut yhden vaimon aviomies sekä viiden lapsen isä. Sampsa on toiminut markkinoinnin tehtävissä yli 10 vuotta ja Omapajassa vuodesta 2012.