Liikeidea hioutuu timantiksi kokemuksen ja palautteen avulla

Liikeidea syntyy intohimosta ja haaveesta. Se on totta. Hyvä liikeidea syntyy uskosta itseen ja suureen yrittämisen haluun. Liikeidean hiomisessa tarvitaan taitoa havaita ja täyttää asiakkaitten tarpeet sekä löytää oikeat asiakkaat. Liikeideaa kannattaa kehittää kasvaville markkinoille, jossa tuotteelle on olemassa markkinarako.

Menestyvä yritysidea erottuu kilpailijoista ja antaa tavallisellekin tuotteelle tai palvelulle lisäarvoa.  Omapaja auttaa sinua kehittämään hyvän liikeidean sekä ratkaisemaan mahdolliset eteen tulevat ongelmakohdat. Kevytyrittäjänä pystyt testaamaan liikeideaasi turvallisesti ja ilman riskiä. Ota yhteyttä, niin hiotaan liikeideastasi menestystarina!

liikeidea, yhteistyö
Liikeidea hioutuu lopulta yhteistyössä. Esimerkiksi Omapaja auttaa eteenpäin yrittämisen polulla.

Hyvä liikeidea syntyy huolellisella suunnittelulla

Mitä tarjoat?

Kun sinulla on intohimoa ja halua tehdä töitä itsellesi, kehittele liiketoiminta, joka on samalla maailman paras työpaikka. Mieti, millaisille markkinoille aiot suuntautua. Onko ala kasvava vai jo hiipumassa oleva? Tuo markkinoille jotain uutta ja innostavaa. Tutustu kilpailijoidesi tarjontaan mutta älä kopioi suoraan heidän yritysideaansa. Mieti, kuinka itse toteuttaisit palvelun omalla tavallasi.

Miksi tarjoat?

Hyvä liikeidea pitää sisällään toiminta-ajatuksen. Se pohjautuu yrityksen arvomaailmaan ja tulevaisuuden visioon, esimerkiksi haluun tuottaa mahdollisimman laadukasta, ekologista tai yksilöllistä palvelua. Mieti siis, miksi sinun palveluasi tarvitaan ja miksi haluat sitä tuottaa.

Kun pääset toiminta-ajatukseen kiinni, mieti liikeideasi tulevaisuutta. Onko visiosi olla markkinoiden johtavin tai paikkakuntasi luotettavin vai haluatko olla oman arvosi mukainen edelläkävijä?

Kenelle tarjoat?

Suunnittele tuotteesi tai palvelusi niin, että se palvelee asiakasta mahdollisimman hyvin. Mikä asiakkaan tarve on ja mihin tarpeeseen asiakas ostaa sinulta? Mieti, miten se erottuu kilpailijoista.

Sinun täytyy erottua eduksesi, jotta asiakkaat haluavat ostaa palvelunsa juuri sinun kauttasi. Pystytkö taistelemaan isoja yrityksiä vastaan pienen yrityksen henkilökohtaisella palvelulla vai tarjoatko laadukasta palvelua huomattavasti edullisempaan hintaan? Onko vahvuutesi vuosien vankassa kokemuksessa vai uusissa tuoreissa ajatuksissa? Kilpailuetu syntyy, kun pystyt tuottamaan sellaista lisäarvoa tuotteelle tai palvelulle, johon muut eivät pysty. Erikoistu siis siihen, mitä teet ja tarjoat.

Mieti tarkkaan, kuka sinulta ostaa. Ikinä ei ole tuotetta tai palvelua, jota kaikki ostaisivat. Ei siis sinullakaan.

Mieti siis näitä:

  • Ostavatko sitä miehet vai naiset, pojat vai tytöt?
  • Ostavatko sitä lapset, nuoret, nuoret aikuiset, keski-ikäiset vai vanhemmat ihmiset?
  • Millainen elintaso asiakkaillasi on?
  • Asuvatko he tietyllä alueella?
  • Asuvatko he kerrostalossa vai omakotitalossa?
  • Mitä tuotteita ja palveluja he käyttävät?
  • Millä aloilla he työskentelevät?

Tunnista, millainen kohderyhmä ostaisi sinun tuotteesi tai palvelusi. Mitä paremmin pystyt tunnistamaan kohderyhmän, sen paremmin pystyt markkinoimaan heille. Sen helpompi myös heidän on ostaa sinulta.

Miten tarjoat?

Kun olet hionut tuotteesi tai palvelusi ja tiedät, kuka sitä ostaa, sinun täytyy vielä miettiä, miten saat asiakkaasi ostamaan. Miten mahdolliset asiakkaasi kuulevat tuotteesta ja miten tuote myydään asiakkaalle? Mieti siis, missä asiakkaasi liikkuvat, mitä sosiaalista mediaa he käyttävät tai mitä he lukevat.

Suunnittele koko yrityksesi toiminta siten, että sinun on helppo toimia yrittäjänä ja asiakkaittesi on helppo ostaa sinulta. Tuo persoonasi peliin ja tee palvelustasi tai tuotteistasi helposti lähestyttäviä. Panosta toimiviin ja hyvännäköisiin kotisivuihin. Liiku potentiaalisten asiakkaiden parissa, näy, kuulu, ole yhteydessä.

Muista, että markkinointi on pitkäjänteistä työtä ja kestää aikansa, ennen kuin jalka on tukevasti oven välissä. Liikeidean syntymisestä on vielä pitkä matka visiosi mukaiseen tulevaisuuden näkymään. Ota haltuusi ne kanavat ja toimenpiteet, jotka hallitset. Sosiaalinen media on erinomainen paikka saada näkyvyyttä ilmaiseksi. Myös asiakkaiden on helppo lähestyä sinua sen kautta, kunhan vain jaksat uhrata somelle hieman aikaasi.

Miten sitten tunnistaa hyvä liikeidea?

Hyvä liikeidea on omaperäinen ja se erottuu kilpailijoista. Hyvä liikeidea keskittyy tiettyyn osaamisalaan ja erikoistuu tietyn palvelun tai tuotteen tarjoamiseen tietylle kohderyhmälle. Keskity siis osaamiseesi ja panosta siihen. Mieti kohderyhmä tarkasti ja palvele heitä paremmin kuin kilpailijasi.

Liiketoimintasuunnitelma on jokaisen hyvä tehdä ennen toiminnan käynnistämistä, sillä sen tekemisen yhteydessä pitää hioa ja miettiä omaa liikeideaa. Pohdi suunnitelmassasi, missä olet nyt, mitkä tavoitteesi ovat ja millä toimilla aiot tavoitteiseesi päästä. Muista, että liiketoimintasuunnitelma palvelee kaikkein eniten sinua, vaikka esimerkiksi starttirahaa hakiessasi sitä vaaditaan sinulta. Huomioithan myös, että starttiraha täytyy hakea ennen liiketoiminnan aloittamista.

Mieti myös liikeideasi kestävyyttä. Jos ajatus on hyvä nyt, onko se sitä vielä ensi vuonna tai viiden vuoden kuluttua? Kukaan ei osaa ennustaa tulevaisuutta, mutta varaudu muokkaamaan visiotasi ja keksimään erilaisia mahdollisuuksia liikeideasi kannattavaksi saamiseen. Paraskaan suunnitelma ei pysty ottamaan huomioon kaikkea, mutta älä myöskään jätä kaikkea yhden kortin varaan.

Liiketoimintasuunnitelman laatiminen
Liiketoimintasuunnitelma on yrittäjän työkalu, jolla yritystä johdetaan tulevaisuuteen.

Liikeidean kehittäminen on koko yrityksen elinkaaren aikainen prosessi. Liikeidean kehitys ei lopu koskaan, vaan sinun täytyy haasta itseäsi. Verkostoidu muiden yrittäjien kanssa ja hae heiltä ideoita. Kerro yritysideastasi kaikille ja kaikkialle. Pyydä asiakkailtasi palautetta ja ota heidän palautteensa mukaan liikeidean kehittämiseen. Tyytyväiset asiakkaat suosittelevat mielellään palveluasi muillekin.

Mieti vielä syvemmin liikeideaasi. Kuka tuotetta tai palvelua ostaisi? Onko mahdollisella asiakkaalla rahaa ostaa tuotetta tai palvelua? Haluaako se ostaa tarjoamaasi tuotetta tai palvelua? Mitä asiakas hyötyisi tuotteesta tai palvelusta? Onko sinulla tarvittavat resurssit tarjota tuotetta tai palvelua?

Hyvän liikeidean tunnistaa tyytyväisestä yrittäjästä ja tyytyväisistä asiakkaista!

Hyvä liikeidea on sellainen, että

  • asiakkaat ovat valmiita maksamaan tuotteesta tai palvelusta sen verran, että yritystoimintasi on kannattavaa
  • sinulla on tyytyväiset asiakkaat, jotka ovat valmiita ostamaan sinulta uudestaan
  • toimintasi on suunnattu kasvaville markkinoille, jolloin takaat toimintasi jatkuvuuden
  • pystyt kehittämään liikeideaasi ja pysyt muun kehityksen mukana
  • pystyt kasvattamaan toimintaasi
  • pystyt erottumaan kilpailijoista.

Kuinka liikeidea pannaan täytäntöön?

Sinun ei tarvitse yrittää yksin. Me Omapajassa autamme sinut alkuun. Kevytyrittäjänä pääset testaamaan liikeideaasi ja sen kannattavuutta. Kevytyrittäjyys mahdollistaa toiminnan aloittamisen helposti ilman hankalaa byrokratiaa ja omaan yrityksen perustamiseen liittyvää paperisotaa. Anna Omapajan huolehtia laskutuksesta, verotuksesta ja kirjanpidosta, jotta voit rauhassa keskittyä asiakassuhteiden luomiseen ja liikeideasi kehittämiseen.

Kevytyrittäjänä minimoit taloudelliset riskit – jos liikeideasi ei ota tuulta alleen, voit ottaa aikaa yritysideasi uudelleen järjestelyyn tai toimintatapojesi tarkasteluun. Kevytyrittäjänä pääset kokeilemaan, olisiko harrastuksesta ammatiksi, ideasta käytännöksi tai unelmasta todeksi.

Omapajassa saat henkilökohtaista ohjausta ja asiantuntevia neuvoja juuri sinun liikeideaasi koskevissa asioissa. Ja mikäli jossain vaiheessa haluat ottaa askeleen kohti oman yrityksen perustamista, autamme sinua siinäkin!