Blogi

Takaisin asiakaskokemuksiin

”Onnistuminen saattaa olla pienestä kiinni”, vinkkaa markkinoija-sisällöntuottaja Anna Konttinen

”Suomalaiset pienyrittäjät ovat niin kauhean vaatimattomia”, copywriter, sisällöntuottaja ja sosiaalisen median ammattilainen Anna Konttinen huudahtaa. Hän tietää, mistä puhuu. Pitkän uran markkinoinnin sekä sisällön parissa tehnyt Konttinen vetää tekstintuotannon, kuvaamisen ja somepäivitysten lisäksi yrityksille työpajoja, joiden tarkoituksena on löytää työkaluja yrityksen markkinoinnin kehittämiseen.

”Yritykset, jotka tekevät vähän tai vähän enemmänkin markkinointia pohtivat, miksi ovipumppu ei siltikään käy. Monesti asialle löytyy aivan yksinkertainen syy, joka toimii myynnin esteenä. Esimerkiksi, vaikkapa ettei ikkunateippauksista käy ilmi toimiala tai markkinointi on kummallisen monimutkaista tai se ei puhuttele lainkaan kohderyhmää”, Konttinen luettelee.

Suomalaiset antavat huonosti palautetta, ja moni hiljainen signaali jää huomaamatta. Myynnin esteiden poistamisella voi olla huomattaviakin vaikutuksia myyntiin.

”Kannattaa aloittaa rummuttamalla täysillä, että olet ylipäätään olemassa ja mitä teet! Nöyrää iloa työstään ja ammattiylpeyttä kannattaakin markkinoida ja viestittää mahdollisimman laajasti. Näkyvyys netissä on usein oleellisinta.”

Oman yrityksen markkinointi ei ole leuhkimista eikä tyrkyttämistä

Konttinen on pahoillaan siitä, että oman yrityksen markkinointi käsitetään jollakin tapaa tyrkyttämiseksi ja ylimieliseksi henkseleiden paukuttamiseksi. Hänen mukaansa se, joka on pistänyt pystyyn yrityksen tai ryhtynyt kevytyrittäjäksi, on käyttänyt varmasti työhönsä satoja tunteja aikaa, ammattitaitoa ja osaamista. Työstään on syytäkin tuntea tervettä ylpeyttä, jota saa myös näyttää ulkopuolelle.

”Kannattaa aloittaa rummuttamalla täysillä, että olet ylipäätään olemassa ja mitä teet! Nöyrää iloa työstään ja ammattiylpeyttä kannattaakin markkinoida ja viestittää mahdollisimman laajasti. Näkyvyys netissä on usein oleellisinta”, Anna Konttinen kannustaa.

Anna Konttinen tarjoaa myös mielellään 30 minuutin mittaista ilmaista puhelinsparrausta. ”Minulla on usein heittää jo puhelimessa muutamia vinkkejä. Jos asiakas haluaa jatkaa keskustelua tai saada todellista apua, laskutan vasta sen jälkeen.”

Lukuisten kotimaisten elokuvien ja televisio-ohjelmien produktioissa kannuksensa hankkinut Anna Konttinen jätti perheen perustamisen jälkeen raskaat filmituotannot taakseen. Pääsyy siihen olivat hankalat työaikataulut: kuvausmatkat veivät hänet usein turhan pitkiksi ajoiksi pois kotoa. Käsikirjoittaminen ja ohjaaminen vaihtui tekstin tuottamiseen, Konttiselle ominaiseen ilmaisuun.
”Sisällöntuotanto on aina ollut minulle luontevinta ja mukavinta”, Konttinen sanoo.

Sisällöntuottaja oppii tuntemaan monia eri aloja

Omaa tyypillistä työpäiväänsä markkinoinnin ja viestinnän palveluja tarjoavassa Anna ja Myy-markkinointitoimistossaan Konttinen ei osaa kuvailla, sillä kahta samanlaista viikkoa tuskin on.

”Sehän tässä onkin parasta! Istun koneella ja kirjoitan paljon, käyn palavereissa tai menen asiakkaan luo kuvaamaan ihmisiä ja toimitiloja esimerkiksi Instagramia varten”, Konttinen kertoo.

Asiakkaat eivät ole minkään tietyn ammattikunnan edustajia, joten Anna Konttisen tietämys eri aloilta karttuu väkisinkin. Omien sanojensa mukaan hän ei tiedä mistään mitään ja tietää kaikesta vähän kaiken. Erityyppiset työtehtävät kun ovat vieneet hänet kirjoittamaan niin kasvomeikeistä, rakentamisen maailmasta kuin junan jarrutusmatkoistakin. ”Mikään ei ole liian vierasta ja on aina jännittävää tutustua täysin uusiin aiheisiin”, Konttinen iloitsee.

Omapajassa parasta on pohjoinen mentaliteetti

Anna Konttisen nykyiseen alaan on mahtunut vaihtelevia pätkiä useissa mainostoimistoissa sekä sivu- tai päätoimisena tehtyä uraa freelancerina. Viime vuodet hän on työskennellyt pääasiassa kevytyrittäjänä. Kevytyrittäjyyttä hän suosittelee erityisesti niille, jotka haluat täysillä keskittyä tekemään omaa juttuaan eli sitä, minkä osaavat parhaiten.

Itseään hän kuvailee huonoksi kirjanpitäjäksi. Siksi onkin pelkästään positiivista, että ne työt jäävät muiden hoidettaviksi. ”Ihan turhaan rupean pyörittämään mitään papereita! Maailmassa on miljoona muutakin asiaa mitkä pitää hoitaa!”

Konttinen kokeili myös muita laskutuspalveluita, mutta päätyi lopulta Omapajan pajayrittäjäksi. ”Omapajan pohjoisuus ja sellainen kollektiivinen juttu tuntui omimmalta.”

Konttinen kokeili myös muita laskutuspalveluita, mutta päätyi lopulta Omapajan pajayrittäjäksi. ”Omapajan pohjoisuus ja sellainen kollektiivinen juttu tuntui omimmalta. Nyt tuntuu, että pysyn jatkossakin Omapajalla”, Konttinen vakuuttaa.

Mitä ihmeen etuja pohjoisuudella voi olla Helsingissä asuvalle ja työskentelevälle Konttiselle? Konttinen tarkentaa, ettei tarkoitakaan pohjoisuudella tässä tapauksessa sijaintia vaan pikemminkin mentaliteettia.

”Olen aikoinani opiskellut Torniossa ja minulla on ikuinen kaipuu pohjoiseen”, Kemi-Tornio ammattikorkeakoulusta medianomiksi vuonna 1995 valmistunut Konttinen kaihoaa. Valintaan ei kuitenkaan vaikuttanut pelkkä nostalgia, sillä Konttinen arvostaa Pohjois-Suomesta löytyvää yhteen kuuluvuuden henkeä ja sitä, että omista pidetään huolta.

Pohjoinen ja oululaisuus kulminoituu Konttisen mielestä hyvin Omapajassa. Pohjoisessa väki on hänen mielestään hyvällä tavalla erilaista. ”Rentoja, leppoisia ja samalla fiksuja ihmisiä”, Anna Konttinen kuvailee.

Tykkäätkö jakaa somessa? – Miksi et siis jakaisi tätä?