Onko sinulla jokin tuote tai palvelu, jota myyt tai olet suunnitellut alkaa myymään? Oletko tuotteistanut sitä? Tuotteistamisella hahmotat oman ydinosaamisesi ja otat asiakkaasi parhaalla mahdollisella tavalla huomioon.
Tuotteistaminen tarkoittaa tuotteen tai palvelun paketointia yhdeksi selväksi kokonaisuudeksi. Tuotteistaminen on prosessi, jossa sinun osaamiselle:
Tuotteistamisella autetaan asiakasta ymmärtämään mitä sinä myyt ja mitä hyötyä hän siitä saa. Tuotteistamisen jälkeen, sinun osaamisesi näyttää samalta, jokaiselle asiakkaalle. Tuotat tuotteesi tai palvelusi samalla tavalla jokaiselle asiakkaalle (ottaen asiakkaan tarpeet huomioon) sekä tiedät, millaisella imagolla lähdet sitä mainostamaan.
Omaa osaamista voi olla vaikea alkaa tuotteistamaan, joten tässä esimerkki, miten sinun toimintasi pitäisi olla hahmoteltavissa asiakkaille ja myös itsellesi.
Olet kakkuja ja piirakoita tekevä yrittäjä.
Asiakas soittaa sinulle ja pyytää tarjousta syntymäpäiväkakusta. Osaat heti vastata hänelle, että 6 hengen kakku maksaa 15€ ja 15 hengen kakku 40€.
Osaat kertoa heti myös:
Asiakas tilaa kakun ja sen täytyy toimittaa 7 päivän kuluttua asiakkaan kotiin.
Tilaat raaka-aineet tietystä paikasta tiettynä päivänä. Tiedät tarkkaan, miten valmistat kakun.
Lähdet toimittamaan kakun asiakkaallesi.
Asiakas menee nettisivuille jättämään palautetta. Nettisivut ovat tyyliltään samanlaiset kuin käyntikorttisi ja kakkupaketti. Asiakas oli tyytyväinen kakkuun ja antaa hyvää palautetta.
Asiakkaasi suosittelee 6kk kuluttua naapurin rouvalle kakkupalveluasi, mutta ei muista yrityksesi nimeä. Hän googlettaa kakuntekijöitä ja löytää sinut nettisivujen perusteella. ”Tämä se oli, tallainen logo sillä leipurilla oli. Saat ison kakun 40€ hintaan”.
Tuotteistaminen helpottaa sinua palvelemaan asiakkaita mahdollisimman hyvin.
Alatko hahmottaa, mitä tuotteistaminen tarkoittaa ja mitä hyötyä siitä on? Tuotteistaminen tarkoittaa siis sitä, että teet pohjan toiminnallesi, joka on selkeä, helppo ja mieleenpainuva. Tuotteistaminen auttaa sinua myymään ja asiakasta ostamaan.
Tuotteista niin, että jos sairastut pahasti, pystyisi toinen samalla alalla oleva ihminen tulemaan paikallesi ja jatkamaan töitä mahdollisimman kivuttomasti.
Valmistaudu myös niin, että jos joskus palkkaat myyjän, olisi hänellä käytössä mainosmateriaali, jossa on kaikki myymiseen ja tuotteeseen tai palveluun liittyvät tiedot.
Palvelun tuotteistaminen ja myyminen on monesti hankalampaa kuin konkreettisen tuotteen. Tuotteistamisen avulla pystyt myymään palveluasi helpommin. Jos myyt esimerkiksi ulkoverhousten maalausurakoita, ja tarjoat maalausurakan kuukauden päähän, miten alennat asiakkaan epävarmuutta ostaa palvelu jo nyt? Yksi vaihtoehto tuotteistamiseen viitaten on valmistella kansioita, josta löytyy kaikki tarpeellinen tieto asiakkaallesi. Siellä voisi olla saatekirje, maalien värikartat, sopimuspohjat, esite rahoitusvaihtoehdoista ja asiakaskertomuksia.
Mitä selkeämpi kokonaisuus sinulla on, sen ammattitaitoisemmalta sinä vaikutat. Mieti, jos äskeinen kakkumyyjä oisi sanonut asiakkaalle näin:
Mitä selkeämpi kokonaisuus sinulla on, sen ammattitaitoisemmalta sinä vaikutat
Kakun tekijä olisi toimittanut kakun tavallisissa vaatteissa, eikä olisi jättänyt mitään yhteystietoa tai esitettä asiakkaalle? Ei ollenkaan niin ammattitaitoisen oloinen kuin ensimmäinen kakunmyyjä, vai mitä mieltä olet?
Kevytyrittäjänäkin sinun kannattaa miettiä tuotteistamista. Tuotteistaminen on pitkä prosessi, mutta ota muutama asia kerralla ja laita ne kuntoon. Omapajan kautta tehdessäsi, sinun ei tarvitse käyttää aikaa yrityksen paperiasioiden hoitamiseen, joten käytä aikasi mieluummin osaamisesi tuotteistamiseen. Omapaja auttaa sinua kehittämään liikeideaasi ja tuotteistamaan palvelusi.