Nykyinen poikkeustilanne tuo kevytyrittäjän eteen uudenlaisia kysymyksiä ja haasteita. Miten pitäisi toimia esimerkiksi silloin, jos asiakas ei nyt jostain syystä maksa laskuaan? Voiko oma palkkio Omapajalta viivästyä? Omapajan palvelupäällikkö Anna Tervahauta selventää näitä tilanteita seuraavaksi.
Tervahauta on ollut Omapajan palvelupäällikkönä vajaan neljä vuotta. Koulutukseltaan hän on kauppatieteiden maisteri. Hän huolehtii muun muassa Omapajan taloushallinnosta.
”Vastaan laskutuspalvelun toiminnasta ja kehittämisestä. Olen suunnitellut käytössämme olevan laskutusjärjestelmän, ja olen koko ajan mukana sen kehittämisessä. Olen myös tosi vahvasti mukana myös käytännön toiminnassakin, esimerkiksi laskutuksessa ja palkkionmaksuissa.
Tervahauta sanoo, että kevytyrittäjät ovat yrittäjiä siinä missä muutkin – ja yritystoiminnassa on aina se riski, että asiakas ei maksakaan laskuaan. Siinä mielessä tilanne ei poikkea aiemmasta. Aina kannattaa kuitenkin kunnolla sopia asioista etukäteen.
”Tämä haastava tilanne koskee kaikkia yrittäjiä jollain tavoin aina. Tähän ei ole yhtä varmaa vastausta. Jos maksua ei kuulu, aina kannattaa kuitenkin neuvotella asiakkaan kanssa, onnistuisiko heillä maksaa lasku vaikka erissä.”
Jos asiakas ei kaikesta huolimatta maksa laskuaan, Omapaja lähettää hänelle automaattisesti muistutuksen ja huomautuksen. Jos maksua ei edelleenkään kuulu, kevytyrittäjältä kysytään, haluaako hän, että lasku siirretään perintään. Tämän jälkeen perintätoimisto jatkaa laskun perimistä asiakkaalta.
Huomioi laskutus jo etukäteen
Tervahauta sanoo, että laskut hoidetaan perusprosessin mukaisesti edelleen. Mikään ei siis ole tämän asian suhteen nyt muuttunut.
”Suosittelemme kuitenkin, että kevytyrittäjät neuvottelevat asiakkaan kanssa suoraan, jos asiakas ei jostain syystä maksa laskuaan. Onko laskun toimittamisessa ollut esimerkiksi jotain epäselvää tai onko tilanteessa muunlaisia hankaluuksia? Jos asiakas ei pysty heti maksamaan laskuaan, hänen kanssaan voi sopia maksuajan pidentämisestä. Yhdessä kannattaa katsoa joku uusi eräpäivä laskulle.”
"Mahdollisimman ennakoiden kannattaa sopia maksuajoista. Aina kannattaa tehdä myös kirjallinen sopimus."
Tervahauta suosittelee kuitenkin, että kevytyrittäjä pyrkisi jo etukäteen huomioimaan nykyiset poikkeusolot.
”Mahdollisimman ennakoiden kannattaa sopia niistä maksuajoista. Aina kannattaa tehdä myös kirjallinen sopimus. Se suojaa silloin, jos maksu jää kokonaan saamatta, ja jos lasku pitää siirtää perintään.”
Jos joku kevytyrittäjä haluaa etukäteen katsoa, onko hänen asiakkaallaan luottotiedoissa jotain hämminkiä, hän voi olla yhteydessä Omapajaan.
”Me voimme tarkistaa asian. Jos tilanne on akuutti ja nykyisen poikkeustilanteen aiheuttama, niin se ei tosin kyllä välttämättä näy luottotiedoissa vielä.”
Voiko oma palkkio Omapajalta viivästyä?
Oman palkkionsa kevytyrittäjä saa aina sen jälkeen, kun hänen asiakkaansa on ensin maksanut laskun Omapalle. Omapajan suorittamista palkkionmaksuista ei tarvitse tämän jälkeen huolehtia.
”Omapaja kyllä maksaa aina palkkiot, jos laskuista on tullut suoritukset. Siitä ei tarvitse ollenkaan huolehtia, etteikö Omapaja siinä tilanteessa suorittaisi maksua.”
Omapaja auttaa ja on kevytyrittäjien tukena tänä aikana muutoinkin.
Omapaja pyrkii auttamaan ja olemaan kevytyrittäjien tukena tänä aikana muutoinkin. Omapajan kumppaniyritysten kautta se on muun muassa pyrkinyt luomaan uusia työmahdollisuuksia. Esimerkiksi Biila Go on tällainen yhteistyökumppani. Tällä hetkellä he etsivät esimerkiksi kuljettajia, jotka toimivat kevytyrittäjinä.
”Näitä työtarjouksia voi seurata laskutusjärjestelmästä. Siellä on sellainen osio kuin ”työtarjoukset”. Sieltä voi selata kaikkia niitä työpaikkoja, mitä sinne on ilmoitettu.”
Työtarjouksia pääsee selailemaan, kun on rekisteröitynyt Omapajan laskutuspalveluun. Rekisteröityminen on ilmaista eikä velvoita sinua mihinkään.
”Senkin haluaisin hoksauttaa tänä aikana vielä, että jos kevytyrittäjällä on YEL-vakuutus, siihen pystyy hakemaan vapaakuukausia. Jos YEL-vakuutus on otettu meidän kauttamme, silloin me hallinnoimme sitä. Kevytyrittäjän tarvitsee itse vain ensin ilmoittaa meille, että haluaa meidän hakevan YEL-vakuutukseen lisää maksuaikaa.