Tero Lahola on ollut kiinnostunut autoista pienestä pitäen. ”Jos moottori löytyy, niin kyllä ne on aina kiinnostanu”, Tero toteaa. Päivisin hän on töissä varastomiehenä, iltaisin ja viikonloppuisin hän korjaa omalla tallillaan autoja.
Tero kouluttautui ammattikoulussa autonasentajaksi, mutta sopivaa työpaikkaa ei alalta löytynyt, koska aikaisempaa työkokemusta ei ollut. Hän alkoi tehdä leipänsä eteen muita töitä, kuten laivan moottorin rakentamista ja särmäyspuristinten kasaamista.
Sukulaiset ja tutut pyysivät tämän tästä apua auton korjaamisessa, joten Tero huomasi, että kysyntää hänen osaamiselleen oli. Kokemuksen karttumisen jälkeen Teroa on kyselty töihin autoasentajaksi, mutta tällä hetkellä hän on hyvin tyytyväinen tilanteeseensa. Jokin aika sitten hän muutti perheineen isompaan taloon, jonka pihalla on parempi tallitilakin.
Itseään Tero kuvaa tyypiksi, joka on herkkä sanomaan kyllä. Tämä tuottaa välillä hänelle harmaita hiuksia, kun viikonloput ja illat on myyty loppuun. Hänen suurimpia vahvuuksiaan on periksiantamattomuus, joten autojen viat etsitään ja ratkotaan huolellisesti.
Tero valitsi kevytyrittäjyyden, koska toiminimi tuntui raskaalta vaihtoehdolta hänen tilanteeseensa. Laskuttamisen hän on kokenut vaivattomaksi. Kun lasku on valmis, asiat etenevät omalla painollaan. ”Itte ei tarvii odotella ku koska rahat ilmaantuu”, hän sanoo. Ilman Y-tunnusta pärjää hänen mielestään hyvin.
Teron mielestä on hyvä, että Omapajan kautta voi tilata maksupäätteen käyttöönsä. ”Justiinsa on tilattu semmonen maksupääte. Se helpottaa syksyn rengassesonkia kovasti. Ei tartte muuta ku korttia käyttää laitteessa. Se on mun mielestä oikein kätevä tapa saada asiat tehdyksi.”
Koronan aikaan hän oli varastotöistä lomautettuna, joten hän päätti hankkia lisää asiakkaita Facebookin kautta. Mainostaminen kannatti ja asiakasmäärä kasvoi.
Vikojen etsintä on Laholan työn herkullisimpia puolia, koska se on haastavaa ja siinä pääsee käyttämään päätään. Vianetsintä voi turhauttaa työtä tehdessä, mutta jälkikäteen tilanteet jopa naurattavat. Aina viat eivät ole hankalia ratkaista. Toisinaan ongelmat ratkeavat vain avaamalla bensahanan tai vaihtamalla sulakkeen.
Toinen asia, mistä Tero pitää työssään, on autojen erilaisten rakenteiden ihmettely. Eri merkkien autoissa on paljon eroja. Kun erilaisia ratkaisuja tulee vastaan, hän pohtii usein, että miten tällaiseen on päädytty.
Haastavinta työssä Teron mielestä on moottoreiden jakopäiden kanssa työskentely. Jos niiden kanssa sattuu virheitä, moottorin saa heittää romukoppaan.
Tulevaisuudessa Lahola toivoo asiakasmäärien kasvavan niin paljon, että hän voisi korjata autoja kokopäiväisesti.
Tero Lahola valitsi Omapajan laskutuspalveluksi alun perin hinnan takia. ”Laihialta kun on lähtösin, niin sillon ku mää alkasin kattomahan näitä laskutuspalveluja, ni Omapaja oli halvin”, hän sanoo.
Nyt kun Omapajan palveluista on ehtinyt kertyä kokemusta, hän arvostaa erityisesti nopeaa asiakaspalvelua. Maksupäätteen tilaus onnistui vaivattomasti ja viesteihin vastattiin samana päivänä.