Skip to content
Soita meille: 044 4100 500Lähetä sähköpostia: asiakaspalvelu@omapaja.fi
Rekisteröidy

Luo ensimmäinen laskusi alle 5 minuutissa!

Liity tuhansien kevytyrittäjien joukkoon laskuttamaan työtäsi helpommin ja turvallisemmin.

Luo ilmainen tili

Turvallinen startti yrittäjyyteen

Sinun ei tarvitse perustaa yritystäsi yksin. Varaa ilmainen 15 minuutin starttikeskustelu.

Varaa keskusteluaika

Varaa online-esittely!

Saavuta kilpailuetua ja rekrytoi motivoituneet itsensätyöllistäjät. Taloushallintosi kevenee ja tekijät ansaitsevat paremmin. 

Varaa kalenteriaika

somemarkkinointi-asiakashankinta
7.7.2022 17:00Lukuaika 3 min

Kevytyrittäjän somemarkkinointi – Näillä ohjeilla onnistut

Joko markkinoit palvelujasi sosiaalisessa mediassa? Tutustu miksi se on tärkeä osa asiakashankintaa ja digitaalista markkinointia sekä nappaa tästä mukaan selkeät vinkit somemarkkinointiin.

Miksi markkinoida somessa?

Asiakkaita etsiessä on hyvä olla siellä, missä hekin ovat. Iso osa internetissä vietetystä ajasta kulutetaan nykyään sosiaalisen median palvelujen äärellä. Jos et jo esittele palveluitasi somessa, ota seuraava askel menestyjän polullasi ja aloita somemarkkinointi.

Mitään sosiaalisen median tiliä ei kuitenkaan kannata perustaa sillä ajatuksella, että juuri täällä on pakko olla, koska muutkin ovat, vaan kannattaa valita 1-3 omiin tavoitteisiisi sopivaa kanavaa ja panosta niihin. Valintaa tehdessä on hyvä miettiä, keitä haluaa tavoittaa.

Missä markkinoida?

 

Facebook-mainonta

Facebook on markkinointikanavista tutuin. Nuoria harvoin löytää Facebookin parista, mutta milleniaalit ja heitä vanhemmat käyttävät Facebookia vielä ahkerasti. Facebookissa toimii parhaiten kuvaa ja tekstiä yhdistävä sisältö. Teksti voi olla lyhyt tai pidempi, tärkeintä on asiakasta kiinnostava sisältö.

Instagram-mainonta

Instagram on nykyään vanhempaa sisarustaan Facebookia suurempi käyttäjämääriltään. Sekin kuuluu Meta-yhtiölle, joten niiden välillä on helppo jakaa sisältöä suoraan. Instagram on alun perin kuvien jakamiseen tarkoitettu somealusta, mutta nykyään siellä on entistä enemmän videosisältöjä ja vuorovaikutteisuutta.

Twitter-mainonta

Twitter on erityisesti yhteiskunnallisesti merkittävään keskusteluun suuntautunut alusta. Siellä täytyy olla ilmaisussaan napakka, sillä käytettävissä on vain 280 merkkiä. Julkaisuissa voi käyttää myös kuvia ja videoita. Twitter on melko nopeatempoinen ja sitä voi hyödyntää esimerkiksi asiakaspalvelukanavana.

Linkedin-mainonta

LinkedIn on monelle haastava sosiaalinen media, koska he ajattelevat, että siellä pitäisi olla alansa johtava asiantuntija voidakseen tuottaa sisältöä sinne. Se on alun perin ollut uusien työpaikkojen metsästykseen tarkoitettu alusta, mutta nykyään siellä jaetaan sisältöä henkilökohtaisistakin aiheista. Siellä pärjätäkseen riittää sama kuin muissakin sosiaalisissa medioissa eli ole oma itsesi. Henkilökohtaisella ja aidolla viestinnällä erotut eduksesi.

Tiktok-mainonta

Tiktok tunnetaan nuorten somealustana, mutta suurin osa käyttäjistä on kuitenkin täysi-ikäisiä. Vähitellen yli kolmekymppiset ovat myös löytäneet median. Nopeimmin kasvava. Sisältö on lyhyistä videoista koostuvaa ja sävyltään usein humoristista. Tiktokissa syntyvät trendit valuvat usein muille alustoille viiveellä.

Youtube-mainonta

Youtube on toiseksi suosituin hakukone Googlen jälkeen. Youtubessa toimivat pitkät videot, joten se vaatii huomattavasti enemmän panostusta kuin muut mediat. Etuna Youtubessa on, että sinne tuotettu sisältö toimii pitkään. Hyvän videosi voi löytää sieltä sopivalla hakusanalla vielä vuosienkin päästä.

Ja vielä villi kortti, Jodel

Jodel on somemarkkinoinnin villi kortti. Kyseessä on palvelu, jossa jaetaan paikallisesti merkittäviä uutisia ja vinkkejä sekä käydään yleistä keskustelua täysin anonyymisti. Suurin osa käyttäjistä on 18–30-vuotiaita korkeakoulutettuja kaupunkilaisia. Kovin moni ei vielä markkinoi Jodelissa, mutta aktiivisia käyttäjiä on jo jonkin verran.

Sosiaalisen median palveluita on näiden lisäksi muitakin. Vaihtoehtoihin tutustuessa kannattaa pitää mieli avoimena uusille vaihtoehdoille, sillä pienemmillä alustoilla somemarkkinoinnin hinta verrattuna saatuun hyötyyn voi olla pienempi ja erottuminen on helpompaa.

Miten markkinoida?

  • Tunne media

    Eri medioissa toimii erilainen sisältö. Esimerkiksi LinkedIniin ei kannata tuottaa lyhytvideoita, joissa tanssitaan tällä hetkellä trendaavan biisin tahtiin, vaan siellä kannattaa kertoa, mitä hyötyä tuollaisen sisällön tuottamisesta on sinulle ollut tai mitä mieltä olet tällaisesta viestimisestä. Jokaiseen someen kannattaa tehdä selkeä profiili.

  • Yhdistele itsellesi sopivalla tavalla sisältömarkkinointia ja maksullista mainontaa

    Voit pärjätä hyvin pelkästään tuottamalla sisältöä eri somekanaviin, mutta joskus somessa kannattaa hyödyntää myös maksettua mainontaa. Printtimainontaan verrattuna sosiaalisessa mediassa voi mainostaa edulliseen hintaan, joten se on saavutettavampaa itsensä työllistäjille.

  • Tunne kohdeyleisö

    Kohdeyleisön tunteminen kuuluu kaikkeen markkinointiin. Vain sillä tavalla viestisi saa sen ansaitseman näkyvyyden.

    Sosiaalisessa mediassa kohdeyleisön tunnistamisessa auttaa, kun tietää millaiset ihmiset käyttävät mediaa. Esimerkiksi Tiktokin kautta tavoitetaan enimmäkseen nuoria aikuisia.

    Älä jätä kohdeyleisön tunnistamista kuitenkaan perustietoihin, kuten ikään tai asuinpaikkaan, vaan syvennä tietojasi tunnistamalla, millaisia tarpeita kohderyhmälläsi on ja mikä heitä motivoi.

  • Julkaise säännöllisesti

    Useimmissa sosiaalisen median kanavissa säännöllinen julkaisutahti on ainoa tapa, jolla voi kasvattaa näkyvyyttä. Esimerkiksi Instagramissa voi riittää hyvin 3 julkaisua viikossa, mutta Twitterissä olisi hyvä olla useita julkaisuja päivässä.

    Säännöllisyyden ylläpidossa auttaa sisällön suunnittelu etukäteen.

  • Muista myydä

    Älä tuota pelkkää sisältöä sosiaaliseen mediaan, vaan myy rohkeasti palveluitasi siinä ohessa. Useimmilta myyminen ei käy alussa helposti, vaan voi tuntua jopa vastenmieliseltä. Harjoittelun kautta siitä tulee luontevampi osa omaa toimintaa.

    Myynnillistä sisältöä ei kannata liittää jokaiseen julkaisuun, koska pelkkä omien palveluiden näkyvä myyminen karkottaa seuraajat, mutta sitä ei kannata unohtaakaan.

Kiinnostaisiko myös nämä?