Somemarkkinoija Emilia Luiron työ on täysin tätä päivää. Omassa Ems Design -kevytyrityksessään hän pitää huolta asiakkaidensa Facebook-, Instagram- ja LinkedIn-tileistä, suunnittelee myyviä uutiskirjeitä ja kirjoittaa asiakkaiden kotisivuille uutta blogisisältöä.
"Teen somemarkkinointia yrityksille, jotka eivät itse ehdi tai joilla ei ole osaamista vastata siitä", Luiro kuvailee.
Kaikki lähti liikkeelle vuonna 2015, kun tuolloin vaatekaupassa myyjänä toimineen Emilia Luiron työkaveri lähti yrityksestä. Työkaveri oli vastannut yrityksen sosiaalisesta mediasta. "Pomoa itseään ei pesti huvittanut yhtään. Sanoi olevansa sosiaaliselle medialle allerginen, mutta hän tykkäsi minun tyylistäni ja ehdotti, että minä jatkaisin päivitysten tekemistä", Luiro kertaa.
Emilia Luiro sattui mainitsemaan toimenkuvastaan ohimennen ystävälleen, joka innostui välittömästi. Hänenkin yrityksensä tarvitsi vastaavaa palvelua eli jonkun, joka ottaisi harteilleen firman sosiaalisen median sekä uutiskirjeiden laatimisen. Oli vain yksi ehto, palkkio tuli hoitaa laskutuksen kautta.
"Sitten hän kertoi minulle Omapajasta. Täytin tiedot netissä ja kohta Jääskeläisen Matti soittikin, kyseli työnkuvasta ja toivotti onnea. Vuodesta 2017 olen laskuttanut Omapajan kautta ja kaikki on toiminut todella hyvin. Omapajan ansiosta olen uskaltanut markkinoida osaamistani myös muillekin."
Parhaana puolena somemarkkinoijan työssään Emilia Luiro pitää vapautta käyttää omaa luovuuttaan. Luiro suunnittelee päivitykset ja blogitekstit asiakkaiden omien toiveiden pohjalta, mutta aika usein hänelle sallitaan vapaat kädet lopputuloksen toteuttamiseen. Luovuuden lisäksi Luiro nauttii työaikojensa joustavuudesta.
"Olen ilta- ja yöihmisiä ja joskus saatan hoitaa päivän työt vasta iltasella. Pidän kuitenkin huolta deadlinesta, jotta toteutus ei jäisi viime tippaan."
Sosiaalisessa mediassa täytyy olla tarkkana pysyäkseen mukana nopeasti muuttuvassa maailmassa. Pelkkä kouluttautuminen markkinoinnin alalle ei riitä, sillä ammattitaitoa on pidettävä yllä seuraamalla somen päivitysten virtaa ahkerasti myös vapaa-ajalla.
Ei ole mikään ihme, että monet pienetkin yritykset päätyvät ostamaan someosaamisen joltain ulkopuoliselta taholta. Sosiaalinen media itsessään on näkyvyyteensä nähden hyvin edullinen kanava, joten panos ammattilaisen palkkaamiseen usein kannattaa.
"Ystäväni, joka aikoinaan suositteli minulle Omapajaa, sanoi, että kevytyrittäjänä en menetä mitään. Samaa olen sanonut muillekin."
Uusimpana aluevaltauksenaan Emilia Luiro on ottanut käyttöönsä eteenkin nuorten suosiman Snapchat-palvelun ja odottaa nyt tilaisuutta hyödyntää ”snäppi”-taitojaan myös työelämässä. Luiro on huomannut että omaa osaamistaan on päivitettävä jatkuvasti ja opeteltava aina uusia tapoja herätellä ihmisten kiinnostusta päivitysten myötä.
"Havahdun itsekin välillä siihen, että ai joo, nuo Instagramin algoritmithan täytyy ottaa huomioon ja että tämäkin on tärkeä seikka huomioida ja niin pois päin", Luiro kertoo.
Yrittäjyys on kiinnostanut Emilia Luiroa pitkään, eikä hän pois sulje mahdollisuutta oman yrityksen perustamisesta jossain vaiheessa. Koulutukseltaan Luiro on yo-merkonomi, mutta jatko-opinnot ovat pyörineet mielen päällä. Luiroa kiinnostaisi opetella lisää hakukoneoptimointia sekä graafista suunnittelua, jotka ovat molemmat tärkeitä hänen nykyisessä työssään.
Toinen haave liittyy Luiron henkilökohtaiseen intohimoon eli vaatteisiin. Viime vuosina hän on kiinnostunut eettisestä ja ekologisesta pukeutumisesta ja pyörittelee nyt mielessään ajatusta second hand -vaatekaupasta tai kirpputorista Tampereella. Luiro kiitteleekin kevytyrittäjyyttä siitä, että se mahdollistaa erilaiset toiminnat, kuten opiskelun tai päivätyön kevytyrittäjyyden ohella.
"Ystäväni, joka aikoinaan suositteli minulle Omapajaa, sanoi, että kevytyrittäjänä en menetä mitään. Samaa olen sanonut muillekin. Voi kokeilla vaikka kuukauden ajan ja, jos homma ei jostain syystä onnistu, lopettaa siihen. Itse en ole katunut ollenkaan!" Emilia Luiro kannustaa.