Oletko koskaan miettinyt mikä on pienyrittäjä? Arkisissa keskusteluissa pienyrittäjiksi kutsutaan laajaa joukkoa erilaisia yrittäjiä, mikä voi herättää ihmetystä yrittäjyyttä vasta suunnittelevassa henkilössä. Tähän joukkoon mahtuvat niin itsensä työllistäjät kuin yrittäjät, joiden palveluksessa työskentelee jopa 50 henkilöä. Tässä blogikirjoituksessa käymme läpi asioita, jotka sinun kannattaa ottaa huomioon jo yritystoimintaa suunniteltaessa.
Menestyvän yrityksen takana on toimiva liikeidea. Sen määrittelyn ei tarvitse olla monimutkaista, vaan siinä mietitään kolmea asiaa: Mitä myydään, kenelle myydään ja miten tuote tai palvelu toimitetaan asiakkaalle.
Lähde liikkeelle oman osaamisesi tunnistamisesta. Mitä osaat niin hyvin, että asiakkaat ovat valmiita maksamaan sinulle siitä? Osaamista on voinut kertyä monia eri väyliä pitkin, kuten työelämässä, opiskelemalla tai harrastustoiminnassa. Kannattaa pohtia, mikä osaamisestasi tekee erityislaatuista, koska se erottaa sinut muista. Mikäli erottava tekijä puuttuu, osaamistaan voi aina kehittää.
Seuraavaksi mietitään ketä tarjoamasi palvelut kiinnostavat eli kohderyhmiä. Kohderyhmiä tunnistetaan usein aluksi perustietojen avulla eli esimerkiksi palvelun ostajan sukupuoli, ikä, asuinpaikka ja kiinnostuksenkohteet. Mitä paremmin tunnet kohderyhmäsi, sitä paremmin voit viestiä heille palveluistasi ja sitä enemmän saat asiakkaita. Mahdollisten asiakkaiden selvittelyn voi aloittaa esimerkiksi omasta lähipiiristä kyselemällä keitä palvelusi kiinnostaa.
Asiakas tarvitsee tiedon, että mitä hän voi palveluiltasi odottaa eli missä, milloin ja miten hän saa ostamansa palvelun. Esimerkiksi jos kyseessä on valokuvaaja, joka kuvaa erilaisia juhlatilaisuuksia, täytyy hänen selvittää asiakkaalle jo tilausvaiheessa, että milloin valmiit kuvat ovat asiakkaan saatavilla, usein sovitaan kuvien määrä ja missä muodossa kuvat toimitetaan.
Liikeidean kehittelyyn on saatavilla ulkopuolista apua esimerkiksi Uusyrittäjyyskeskukselta. Kannattaa harkita liikeidean testaamista ensin kevytyrittäjänä, mikäli ala ei vaadi erityisiä lupia. Ota yhteyttä meihin, kun haluat aloittaa kevytyrittäjänä. Autamme sinua myös liikeidean kehittelyssä.
Idean pohjalta rakennetaan varsinainen liiketoimintasuunnitelma, joka ohjaa yrityksesi toimintaa tarkemmin.
Erilaisia yritysmuotoja on viisi. Jokaiseen liittyy erilaisia tapoja jakaa vastuita. Yleisimmät yritysmuodot Suomessa ovat toiminimi ja osakeyhtiö, jotka esittelemme tässä.
Moni yksinyrittäjä tai sivutoiminen yrittäjä päätyy yritysmuotoa valitessaan toiminimeen. Virallisesti yrittäjä on silloin yksityinen elinkeinonharjoittaja, mutta toiminimi on tällaisen yrityksen vakiintunut termi. Siinä vastuu yrityksen taloudellisista sitoumuksista, kuten veloista, kannetaan yksin. Tämä on yritysmuodoista kevyin, sillä siihen ei liity samanlaisia lain vaatimia hallintoelimiä, kuten osakeyhtiöön.
Osakeyhtiössä voi olla useampi perustaja, mutta sellaisen voi perustaa myös yksin. Sopii yrityksille, jotka tarvitsevat toimiakseen isompaa pääomaa ja tavoittelevat kasvua. Rajoitetumpi taloudellinen vastuu, joka sidottu sijoitettuun pääomaan. Vaatii kuitenkin enemmän paperitöitä ja osakeyhtiöllä on aina oltava hallitus, joka tekee päätöksiä sen toiminnasta.
Lue lisää yritysmuodoista.
Kirjanpitoon liittyvät perusasiat ovat osa jokaisen yrittäjän työkalupakkia huolimatta siitä käytätkö kirjanpitäjää vai et. Kirjanpitäjän hankkiminen kannattaa, koska kirjanpito vaatii kirjanpitolakien erinomaista tuntemusta ja vie paljon aikaa. Hyvä ammattilainen yrityksesi tukena säästää siis sinun aikaasi, jotta voit keskittyä paremmin muihin asioihin.
Kirjanpitolaki erottelee eri yrittäjyyden muotoja tarkemmin, koska eri kokoisia yrityksiä ja erilaisia yhtiömuotoja koskevat erilaiset velvollisuudet kirjanpidon suhteen. Muun muassa arvonlisäverolaki pitää lisäksi ottaa huomioon.
Pienistä yrityksistä kirjanpitolaki erottelee pienyritykset, mikroyritykset ja pienimuotoisen liike- ja ammattitoiminnan. Kevytyrittäjiä ei kirjanpitolain näkökulmasta lasketa yrittäjiksi, vaikka he harjoittavat yrittäjämäistä toimintaa.
Yritys on pienyritys, mikäli sen toiminnassa ylittyy enintään yksi seuraavista rajoista: taseen loppusumma on yli 6 miljoonaa, liikevaihto 12 miljoonaa tai palveluksessa on 50 työntekijää. Mikroyritysten toiminnassa saa ylittyä enintään kaksi seuraavista: taseen loppusumma on 350 00 euroa, liikevaihto korkeintaan 700 000 euroa tai palveluksessa on 10 työntekijää. Tätä pienimuotoisemmasta liiketoiminnasta täytyy pitää kahdenkertaista kirjanpitoa, jos seuraavista ehdoista täyttyy vähintään kaksi: taseen loppusumma on 100 000, liikevaihto vähintään 200 000 euroa tai yrityksellä on 3 työntekijää.
Yrittäjälle kuuluu kirjanpitoon liittyvien asiakirjojen eli tositteiden säilyttäminen. Kirjanpitäjä tarvitsee niitä tehdäkseen työnsä. Tositteesta tulee ilmetä tarkat tiedot esimerkiksi myyntitapahtumasta. Erilaisia tositteita tulee pienilläkin yrityksillä runsaasti, joten niiden kanssa on oltava järjestelmällinen. Laissa on säädetty, kuinka pitkään tositteita tulee säilyttää.
Kirjanpitäjän valintaan kannattaa käyttää aikaa ja pohtia oman yrityksensä tarpeita. Hinta ei ole ainoa kriteeri, jonka pohjalta tehdä valinta, vaan tilitoimistot tarjoavat hyvin erilaisia palvelupaketteja yrittäjille. Joidenkin tilitoimistojen erikoisalaa on pienyrittäjän kirjanpito.
Kotisivujen tekoon kannattaa panostaa, sillä ne ovat nykyaikaisen asiakashankinnan tärkeimpiä foorumeita. Pelkkä Facebook- tai Instagram-tili ei riitä, sillä näin et ole sidottu näiden alustojen algoritmien toimintaan ja sivusi on helpommin löydettävissä Googlella. Kotisivu luo uskottavuutta ja antaa yrityksestäsi luotettavan kuvan.
Pienyrittäjän kotisivut on helpointa rakentaa valmiin kotisivutyökalun tai sisällönhallintatyökalun (CMS) avulla, joista tunnetuin lienee WordPress. Valmista alustaa käyttäessäsi sinun ei tarvitse osata koodata. Halutessasi voit suunnitella yrityksellesi kotisivuja itse, mutta mikäli mahdollista, ammattilaisen palkkaaminen helpottaa urakkaasi.
Hyvät nettisivut sisältävät ainakin esittelyn sinusta, selkeän kuvauksen tuotteistasi tai palveluistasi ja hinnoistasi tai tarjouspyyntölomakkeen. Suunnitellessasi kotisivujesi sisältöä, hyödynnä hakukoneoptimointia, jotta potentiaaliselle asiakkaalle on mahdollista löytää yrityksesi.
Tänä päivänä suurin osa netin käyttäjistä selaa verkkoa puhelimellaan, joten kotisivujesi kannattaa olla mobiiliystävälliset. Jos sivuillasi vierailija joutuu näkemään paljon vaivaa käyttääkseen kotisivujasi, hän todennäköisesti poistuu sieltä turhautuneena. Tämä ei luo kovin vakuuttavaa kuvaa yrityksesi toiminnasta. Kun varmistat sivujesi toimivuuden ja helppokäyttöisyyden, vierailija todennäköisemmin jää ja hänestä saattaa tulla tyytyväinen asiakas.
Oikein pätevänä aloittelevana yrittäjänä voit perustaa kotisivuillesi blogin, jota päivität säännöllisesti. Blogi esittelee osaamistasi ja lisää käyttäjävirtaa sivuillesi. Se antaa lisätietoja kaipaaville vierailijoille mahdollisuuden harkita ostopäätöstään ja sinulle tilaa vakuuttaa heidät.
Mikäli testaat liikeideaasi ensin kevytyrittäjänä, me Omapajalla tarjoamme sinulle kotisivut ilmaiseksi.