Omapajan yrittäjäkoulu – Oppimateriaalia itsensä työllistäjille

Milja Salo ui syvällä myynnin ja markkinoinnin maailmassa

Kirjoittanut Sampsa Veteläinen | 1.6.2022 10:37

Milja Salolle markkinointi on intohimo. Jopa niin sanotulla vapaa-ajalla, leipoessaan kahdelle urheilevalle teinipojallen tai koirien kanssa lenkkeillessään Salon päähän pälkähtää ajatuksia asiakkaan markkinoinnin kehittämisestä.

- Sellaista vahvaa analytiikkaa, numeroiden pyörittämistä metsälenkillä, Salo naurahtaa.

Markkinoinnin ja myynnin palveluitaan Salo tarjoaa Omapajan kevytyrittäjänä. Hän peukuttaa kevytyrittäjyydessä erityisesti sen puolesta, ettei aikaa tarvitse uhrata lainkaan kirjanpitoon.

- Helppous, pääsin nopeasti tekemään ja laskuttamaan, Salo linjaa kärkisyynsä kevytyrittäjyyteen.

Omapaja valikoitui kumppaniksi sen jälkeen, kun Salo osallistui koronakeväänä 2020 järjestettyyn Business Network International -etäkokoukseen. Tapahtumassa mukana oli myös omaa toimintaansa esittelevä Omapaja. Salo innostui kevytyrittäjyydestä ja soitti pian Omapajaan kysyäkseen lisää. Nyt hän on toiminut kevytyrittäjänä pari vuotta oman toimensa ohessa.

- Markkinoinnin kehittämistyötä projektiluonteisesti. Joskus tehdään isompia kokonaisuuksia, joskus keskitytään somen päivittämiseen tai blogin kirjoittamiseen, Milja Salo kertoo toimenkuvastaan.

Vanhat asiakkaat haluat toimia tutun kumppanin kanssa

Milja Salo kuvailee itseään myynnin ja markkinoinnin sekatyöläiseksi. Päivätyönsä hän tekee niin ikään markkinoinnin ja myynnin parissa. Oman kevytyrittäjyystoiminnan asiakkaat ovat tarttuneet matkaan työelämän aika kertyneiden kontaktien ja yhteistyökumppaneiden myötä.

- Työskentelin aikoinaan markkinointitoimistossa veturina ja sitä kautta on jäänyt omia, vanhoja asiakkaita, jotka tarvitsevat apua silloin tällöin, Salo hymyilee.

Salon mukaan kevytyrittäjyys on erityisen onnistunut ratkaisu tilanteeseen, jossa joka kuukausi laskutettavaa ei merkittävästi kerry. Projektiluonteisissa töissä tilanne on usein niin, että työt pakkautuvat aikataulultaan tiukkoihin ja kestoltaan lyhyihin pätkiin.

- Viime kuussa työn alla kunnallinen kilpailutus ja siihen liittyvät dokumentaatiot. Kirjoittelin laatu- ja turvallisuussuunnitelmaa, se oli aika tiivis rupeama, Salo antaa esimerkin.

Kevytyrittäjyys on ensimmäinen askel kohti omaa yritystä

Milja Salo myöntää, että innostuu helposti kaikkeen omaan työhönsä liittyvästä. Paitsi että palo markkinointiin hehkuu kuumana, on Salolla intoa myös kehittää omaa toimintaansa ja tarjota palveluitaan entistä suuremmalla volyymilla. Hän haluaa etsiä yrityksille kokonaisvaltaisempia toimintatapoja.

- Koska markkinoinnin kehittäminen ei ole pelkästään sitä mainosten tekemistä vaan brändin, markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun viilaamista vastaamaan liiketoiminnallisia tavoitteita. Erityisesti minua kiinnosta yrityksen oman sisäisen toiminnan hyödyntäminen ja kehittäminen. Yritykset vähän heikosti miettii markkinointia oman porukan kautta, Salo pohtii.

Tulevaisuudessa Milja Salo toivoo löytävänsä itsensä entistä syvemmältä markkinoinnin ja mainonnan maailmasta. Hänelle kevytyrittäjyys on selkeä askel eteenpäin kohti oman yrityksen perustamista ja yrittäjänä toimimista.

- Ajatuksena on työllistää itseä enemmän projektien kautta. Toivoisin tekeväni töitä yrittäjänä vielä vapaammin ja valita itseä kiinnostavia asiakkaita ja työtehtäviä, Milja Salo haaveilee.