Liikeidean testaaminen kannattaa tehdä heti yritystoiminnan alussa. Miten se sitten tehdään? Miten liikeideaa testataan halvalla ja tehokkaasti? Mitä asioita voi hyödyntää liikeidean testaamisessa? Perehdymme aiheeseen tässä artikkelissa. Oman yritysidean testaaminen kannattaa, sillä sen avulla vältyt ikäviltä yllätyksiltä tulevaisuudessa – tai osaat ainakin varautua niihin paremmin.
Mitä asioita tulee huomioida yritystoiminnan alussa?
Liikeideaa ei useinkaan testata ollenkaan, sillä siihen pitää nähdä vähän vaivaa. Työ saattaa tuntua turhalta, jos itsestä jo tuntuu, että oma yritysidea on loistava ja varmasti toimii. Yritystoiminnassa mikään ei kuitenkaan takaa sitä, että liikeidea olisi elinkelpoinen, vaikka se aluksi tuntuisikin sellaiselta. Yritystä ei kannata perustaa, jos et pysty realistisesti arvioimaan, että riittävän kassavirran synnyttäminen on mahdollista. Liikeidean testaaminen luo siis pohjaa koko toiminnalle
Innostus yritystoimintaan on hieno asia, ja sitä ei kannata itseltä latistaa – mutta realistinen kannattaa silti olla. Monikaan yrityksen perustaja ei alussa ymmärrä, miten paljon yritystoiminta vie aikaa. Oletko huomioinut kaiken työn, mitä yrityksen taustalla on? Kannattaa huomioida, sillä jo tällä liikeidea tulee alustavasti testatuksi. Kantaako innostuksesi yritystoiminnan eri vaiheissa? Jos kantaa, toimintasi on jo hyvällä pohjalla.
Yrittäminen kannattaa ehdottomasti aina, mutta siitä huolimatta oman liikeidean testaaminenkin kannattaa.
Tarkoitus ei siis ole tyrmätä aloittelevaa yrittäjää. Ei ole tarkoitus syödä intoasi luoda uuttaa ja tehdä jotain omaperäistä. Yrittäminen kannattaa ehdottomasti aina, mutta siitä huolimatta oman liikeidean testaaminen kannattaa. On hyödyllistä haastaa itseä ja omaa ideaa. Sillä tavoin onnistut parantamaan ideaasi entisestään ja sinun on mahdollista välttää turhat murheet ja sekasotkut tulevaisuudessa. Kun valmistaudut yrityksen perustamiseen oikealla tavalla ja näet vähän vaivaa, se antaa sinulle varmasti hyvät lähtökohdat muun muassa kilpailijoihisi nähden.
Miten liikeidean testaaminen tehdään oikein?
Liikeidean testaaminen on tärkeää. Se on selvä. Mutta jotta asia ei olisi liian yksinkertainen, kannattaa myös muistaa, että liikaakaan ei kannata jäädä jumiin suunnitteluun ja erilaisiin yritystoiminnan teorioihin. Et voi tietää kaikkea etukäteen, vaikka kuin haluaisit. Jossain kohtaa on vain uskallettava lähteä yrittämään. Osa asioista selviää matkan varrella, kun tekee ja kokeilee asioita oikeasti käytännössä.
Oikeanlainen liikeidean testaaminen on siis tärkeää nimenomaan siitä syystä, että välttäisit turhat kompastuskivet heti yritystoiminnan alussa. Kun testaat yritysideaasi oikein, et jää liiaksi jumittamaan suunnitteluun ja epäröintiin, vaan voit luottaa itseesi ja liikeideaasi. Et myöskään hairahdu yltiöpäisyyteen, etkä näin ollen karahda heti ensimmäiseen yritystoiminnan karikkoon, vaan purjehdit myötätuulessa kohti menestyksen aavaa ulappaa.
Miten testaaminen sitten tapahtuu oikein? Miten ja mistä kannattaa aloittaa? Syvenny ainakin seuraaviin asioihin.
- Kiteytä, tiivistä ja täsmennä, eli muotoile liikeideasi ymmärrettävään ja ytimekkääseen muotoon. Tee tarvittaessa liiketoimintasuunnitelma.
- Mieti, kuka on haluttavin asiakkaasi. Keskity häneen. Voi olla vaikea eritellä vain yhtä asiakaskuntaa, sillä haluat toki myydä tuotettasi ja palveluasi mahdollisimman monelle – mahdollisesti kaikille. Mutta mieti silti haluttavin asiakkaasi. Kun tiedät, mitä haluat, se kirkastaa suuntaasi ja tekee liikeideastasi uskottavamman.
- Perusta oma nettisivu ja tuo tuotteesi tai palvelusi selkeästi näytille myös sosiaaliseen mediaan. Kun tuotteesi ja palvelusi on hyvin löydettävissä, voit samalla seurata, millainen niiden vastaanotto on. Tarvittaessa voit parantaa liikeideaasi, kun kuuntelet potentiaalisia asiakkaitasi.
- Luo tarjous palvelustasi tai tuotteestasi. Testaa tuotteesi tai palvelusi haluttavuutta ennakkotilausten avulla.
- Mainosta ja testaa, miten asiakkaasi reagoivat tarjouksiisi. Mitä he sanovat tuotteista tai palveluistasi? Tarttuvatko he tarjoukseesi?
- Mittaa tuloksia ja analysoi niitä. Aseta tavoite, paljonko sinun pitää saada tilauksia. Päätavoitehan on päästä voitolle ja saada liiketoiminta kannattavaksi. Jos tilauksia tulee liian vähän, mieti, mitä voisit tehdä paremmin. Paranna tarjoustasi ja kokeile tarvittaessa uudestaan.
Ota hyöty ennakkotilauksista ja markkinoinnista!
Mikään yritys ei pyöri kannattavasti ilman asiakkaita. Siksi varsinkin yritystoiminnan alkuvaiheessa asiakkaiden hankkiminen on oleellisinta ja tärkeämpää kuin mikään muu. Parhaita tuloksia saat, kun saat asiakkaasi sitoutumaan tuotteeseesi tai palveluusi. Vasta heidän rahallisen satsauksen ja sitoutumisensa myötä voit oikeasti nähdä, onko liikeideasi kannattava.
Riippuu paljon liikeideastasi, miten hyvin voit sitä testata ennakkoon. Oli myytävä tuotteesi sitten mikä tahansa, kannattaa myyntiä kuitenkin edes vähän kokeilla ennakkotilauksilla. Jos ideasi ei lähdekään lentoon, palautat rahat asiakkaillesi. Kävi miten kävi, tämä on hyvä keino saada vähän osviittaa siitä, onko sinun realistista saada riittävästi kauppaa aikaiseksi.
Kaikki potentiaaliset asiakkaasi eivät varmastikaan tule ostamaan tuotettasi tai palveluasi tässä vaiheessa, mutta asiakkaidesi reaktion perusteella saat tärkeää tietoa liikeideasi toimivuudesta.
Liikeidean testaaminen onnistuu myös sosiaalisen median ja nettisivujen avulla. Sosiaalisessa mediassa voit halutessasi tehdä myös maksullisia mainoksia. Niiden avulla saat lisää näkyvyyttä ja mahdolliset asiakkaasi löytävät tuotteesi tai palvelusi.
Kun olet saanut tuotteesi tai palvelusi potentiaalisten asiakkaidesi ulottuville, luo jokin tarjous, josta kerrot sivuillasi ja sosiaalisessa mediassa. Kaikki potentiaaliset asiakkaasi eivät varmastikaan tule ostamaan tuotettasi tai palveluasi tässä vaiheessa, mutta asiakkaidesi reaktion perusteella saat tärkeää tietoa liikeideasi toimivuudesta. Kiinnostuvatko potentiaaliset asiakkaasi tuotteestasi? Jos eivät, mitä voisit tehdä paremmin? Jos kiinnostus on runsasta, voit luottavaisella mielellä lisätä tuulta purjeisiin ja laittaa toimintasi kunnolla käytäntöön.
Kannattaako liikeidean testaamisesta maksaa?
Usein ajatellaan, että alussa ei kannata tuhlata rahaa liikeidean testaamiseen. Tämä ei kuitenkaan ole fiksu päätelmä. Jos nimittäin perustat yrityksen, joka rakentuu kannattomaan ideaan, menetät joka tapauksessa aikaa ja rahaa. On paljon viisaampaa sijoittaa vähän rahaa liikeidean testaamiseen kuin paljon rahaa huonon idean toteutukseen.
Myyntiin ja mainontaan kannattaa sijoittaa rahaa jo alussa jonkin verran. Riippuu paljon liikeideastasi ja itsestäsi, kuinka paljon on riittävästi. Oman liikeidean vientiin asiakkaiden ulottuville kannattaa kuitenkin satsata sen verran ainakin, että saat riittävän paljon tietoa siitä, onko kukaan kiinnostunut tuotteistasi tai palveluistasi. Yritysidea kannattaa nimittäin viedä käytäntöön, jos asiakkaita on.
Liikeidean testaaminen onnistuu helposti ja vaivattomasti kevytyrittäjänä.
Esimerkiksi sosiaalisessa mediassa mainostaminen ei maksa paljoa. Mainoksia pystyy siellä tekemään hyvin pienellä budjetilla kohdennetusti juuri niille potentiaalisille asiakkaillesi, jotka ovat oman toimintasi kannalta haluttavimpia asiakkaitasi.
Voiko liikeideaa testata ilman yrityksen perustamista?
Liikeidean testaaminen onnistuu helposti ja vaivattomasti kevytyrittäjänä. Kevytyrittäjänä sinun ei tarvitse vielä perustaa varsinaista yritystä, vaan voit keskittyä täysin varsinaiseen yritystoimintaasi. Laskutuspalvelu huolehtii yritystoimintaan liittyvät paperityöt puolestasi.
Kevytyrittäjänä voit turvallisesti kokeilla, onko yritysideallasi tulevaisuuttaa. Voit myydä ja markkinoida tuotettasi tai palvelujasi vapaasti. Laskutus onnistuu laskutuspalvelun avulla. Näin liikeidean testaaminen onnistuu samalla luonnikkaasti.
Rekisteröityminen on ilmaista eikä velvoita sinua mihinkään. Liikeidean testaaminen onnistuu nopeasti ja turvallisesti ilman kuukausimaksuja. Autamme sinua tarvittaessa myös kehittämään liikeideaasi eteenpäin. Yhdessä yrittäminen kannattaa aina!