Skip to content
Soita meille: 044 4100 500Lähetä sähköpostia: asiakaspalvelu@omapaja.fi
Rekisteröidy

Luo ensimmäinen laskusi alle 5 minuutissa!

Liity tuhansien kevytyrittäjien joukkoon laskuttamaan työtäsi helpommin ja turvallisemmin.

Luo ilmainen tili

Turvallinen startti yrittäjyyteen

Sinun ei tarvitse perustaa yritystäsi yksin. Varaa ilmainen 15 minuutin starttikeskustelu.

Varaa keskusteluaika

liikeidea, yhteistyö
12.10.2022 8:27Lukuaika 5 min

Liikeidea – näin hiot sen timanttiseksi

Uusi liikeidea mielessä, jotain vaan tarvisi tehdä? Kynnys kokeilla ja aloittaa on liian korkea? Liikeideasi voi oikeasti olla menestys, sinun tulee vain ryhtyä toimeen. Jos et nyt kokeile liikeideaasi, niin joku muu kyllä tekee sen jossain vaiheessa nenäsi edestä ja käärii tuotot itselleen.

Älä anna mahdollisuutta muille vaan kokeile ja ala kehittämään ideaasi nyt! Tämän artikkelin tiedoilla pääset alkuun.

Mikä on liikeidea?

Liikeidean taustalla on usein oman osaamisen valjastaminen: näin hyvän valokuvaajan, urheilijan, ikkunanpesijän tai kirvesmiehen tulisi käyttää kykyjään ansaitsemiseen! Tai ehkä liikeidea on syntynyt omasta oivalluksesta – jos minä tarvitsisin tätä ja tätä palvelua, sitä kukaties tarvitsee joku muukin. Omaa liikeideaa ei syyttä suotta tarvitse jättää hautumaan. Kokeilemalla selviää, kannattaako ajatus!

Kokeile ja kehitä liikeideaasi käytännössä, älä paperilla!

Lataa ilmainen liikeideaopas!

Omapajan kevytyrittäjänä et häviä liikeidean toteutuksessa mitään. Jos bisneksesi saa tuulta alleen niin hienoa, nyt ideaa voi kehitellä lisää! Jos ei, niin tulipahan kokeiltua. Kevytyrittäjyyttä voi harjoittaa helposti sivutoimisena, kertaluonteisesti tai ihan vain silloin tällöin.

Hyvä liikeidea syntyy innosta ja suunnittelusta!

Liikeidea syntyy intohimosta ja haaveesta. Hyvä idea syntyy uskosta itseen ja suureen yrittämisen haluun. Toimivalta liikeidealta vaaditaan taitoa havaita ja täyttää asiakkaiden tarpeet sekä löytää potentiaaliset asiakkaat. Ideaa kannattaa kehittää kasvaville markkinoille, jossa tuotteelle on olemassa markkinarako.

Menestyvä yritysidea erottuu kilpailijoista ja antaa tavallisellekin tuotteelle tai palvelulle lisäarvoa. Omapaja auttaa sinua kehittämään hyvän liikeidean sekä ratkaisemaan mahdolliset eteen tulevat ongelmakohdat. Aloitusvaiheessa sinulla ei tarvitse vielä olla tarkkaa suunnitelmaa, liikeideasi kyllä hioutuu tekemiseen makuun päästessäsi!

Mihin kysymyksiin liikeidea vastaa?

 

Mitä tarjoat?

Kun sinulla on intohimoa ja halua tehdä töitä itsellesi, kehittele liiketoiminta, joka on samalla maailman paras työpaikka. Mieti, millaisille markkinoille aiot suuntautua. Onko ala kasvava vai jo hiipumassa oleva?

Tuo markkinoille jotain uutta ja innostavaa. Tutustu kilpaileviin tuotteisiin sekä tarjontaan, mutta älä kopioi suoraan kilpailijoiden yritysideaa. Mieti, kuinka itse toteuttaisit palvelun omalla tavallasi. 

Miksi tarjoat?

Hyvä liikeidea pitää sisällään toiminta-ajatuksen. Se pohjautuu yrityksen arvomaailmaan ja tulevaisuuden visioon, esimerkiksi haluun tuottaa mahdollisimman laadukasta, ekologista tai yksilöllistä palvelua. Mieti siis, miksi sinun tuotteita tai palveluita tarvitaan ja miksi haluat niitä tuottaa. Mitkä ovat yrityksen arvot?

Kun pääset toiminta-ajatus syntyy, mieti liikeideasi tulevaisuutta. Onko visiosi olla markkinoiden johtavin tai paikkakuntasi luotettavin vai haluatko olla oman arvosi mukainen edelläkävijä? Mitä seikkoja asiakkaat arvostavat?

Kenelle tarjoat?

Suunnittele tuotteesi tai palvelusi niin, että se palvelee asiakasta mahdollisimman hyvin. Mikä asiakkaan tarve on ja mihin tarpeeseen asiakas ostaa sinulta? Mistä asiakas on valmis maksamaan? Mieti myytävien tuotteiden erottumista kilpailijoista.

Sinun täytyy erottua eduksesi, jotta potentiaaliset asiakkaat haluavat ostaa palvelunsa juuri sinun kauttasi. Pystytkö taistelemaan isoja yrityksiä vastaan pienen yrityksen henkilökohtaisella palvelulla vai tarjoatko laadukasta palvelua huomattavasti edullisempaan hintaan?

Onko vahvuutesi vuosien vankassa kokemuksessa vai uusissa tuoreissa ajatuksissa? Kilpailuetu syntyy, kun pystyt tuottamaan sellaista lisäarvoa tuotteelle tai palvelulle, johon muut eivät pysty. Erikoistu siis siihen, mitä teet ja tarjoat.

 

Mieti tarkkaan, kuka sinulta ostaa. Ikinä ei ole tuotetta tai palvelua, jota kaikki ostaisivat. Ei siis sinullakaan.

 

Mieti siis näitä:

  • Ostavatko sitä miehet vai naiset, pojat vai tytöt?
  • Ostavatko sitä lapset, nuoret, nuoret aikuiset, keski-ikäiset vai vanhemmat ihmiset?
  • Millainen elintaso asiakkaillasi on?
  • Asuvatko he tietyllä alueella?
  • Asuvatko he kerrostalossa vai omakotitalossa?
  • Mitä tuotteita ja palveluja he käyttävät?
  • Millä aloilla he työskentelevät?

Tunnista, millainen kohderyhmä ostaisi sinun tuotteesi tai palvelusi. Mitä paremmin pystyt tunnistamaan kohderyhmän, sen paremmin pystyt markkinoimaan heille. Sen helpompi myös heidän on ostaa sinulta.

Miten tarjoat?

Kun olet hionut tuotteesi tai palvelusi ja tiedät, kuka sitä ostaa, sinun täytyy vielä miettiä, miten saat asiakkaasi ostamaan. Miten yritys tuotteensa markkinoi ja potentiaaliset asiakkaat kuulevat tuotteesta? Miten erotut kilpailijoistasi selvästi? Ota selvää missä asiakkaasi liikkuvat, missä sosiaalisessa mediassa he viettävät aikaansa tai mitä he lukevat.

Suunnittele koko yrityksesi toiminta siten, että sinun on helppo toimia yrittäjänä ja asiakkaittesi on helppo ostaa sinulta. Tuo persoonasi peliin ja tee palvelustasi tai tuotteistasi helposti lähestyttäviä. Panosta toimiviin ja hyvännäköisiin kotisivuihin. Liiku potentiaalisten asiakkaiden parissa, näy, kuulu, ole yhteydessä.

Muista, että markkinointi on pitkäjänteistä työtä ja kestää aikansa, ennen kuin jalka on tukevasti oven välissä. Liikeidean syntymisestä on vielä pitkä matka visiosi mukaiseen tulevaisuuden näkymään. Ota haltuusi ne kanavat ja toimenpiteet, jotka hallitset.

Sosiaalinen media on erinomainen paikka saada näkyvyyttä ilmaiseksi. Myös asiakkaiden on helppo lähestyä sinua sen kautta, kunhan vain jaksat uhrata somelle hieman aikaasi.

Miten tunnistaa hyvä liikeidea?

Hyvä liikeidea on omaperäinen ja se erottuu kilpailijoista. Hyvä idea keskittyy tiettyyn osaamisalaan ja erikoistuu tietyn palvelun tai tuotteen tarjoamiseen tietylle kohderyhmälle. Keskity siis osaamiseesi ja panosta siihen. Mieti kohderyhmä tarkasti ja palvele heitä paremmin kuin kilpailijasi.

Liiketoimintasuunnitelma on jokaisen hyvä tehdä ennen toiminnan käynnistämistä, sillä sen tekemisen yhteydessä pitää hioa ja miettiä omaa liikeideaa. Pohdi suunnitelmassasi, missä olet nyt, mitkä tavoitteesi ovat ja millä toimilla aiot tavoitteiseesi päästä.

Kilpailija-analyysi auttaa arvioimaan ja ennakoimaan kilpailijoidesi toimintaa. Muista, että liiketoimintasuunnitelma palvelee kaikkein eniten sinua, vaikka esimerkiksi starttirahaa hakiessasi sitä vaaditaan sinulta. Huomioithan myös, että starttiraha täytyy hakea ennen liiketoiminnan aloittamista.

Mieti myös ideasi kestävyyttä. Jos ajatus on hyvä nyt, onko se sitä vielä ensi vuonna tai viiden vuoden kuluttua? Kukaan ei osaa ennustaa tulevaisuutta, mutta varaudu muokkaamaan visiotasi ja keksimään erilaisia mahdollisuuksia ideasi kannattavaksi saamiseen. Paraskaan suunnitelma ei pysty ottamaan huomioon kaikkea, mutta älä myöskään jätä kaikkea yhden kortin varaan.

liiketoimintasuunnitelman-laatiminen

Liiketoimintasuunnitelma on yrittäjän työkalu, jolla yritystä johdetaan tulevaisuuteen. 

Liikeidean kehittäminen on koko yrityksen elinkaaren aikainen prosessi. Menestyvä yritys kehittää ideaansa alati. Kehitys ei lopu koskaan, vaan yritys tuotteensa kanssa haasta itseään alati.

Verkostoidu muiden yrittäjien kanssa ja hae heiltä ideoita. Kerro yritysideastasi kaikille ja kaikkialle. Pyydä asiakkailtasi palautetta ja ota heidän palautteensa mukaan liikeidean kehittämiseen. Tyytyväiset asiakkaat suosittelevat mielellään palveluasi muillekin.

 

Hyvän liikeidean tunnistaa tyytyväisestä yrittäjästä ja tyytyväisistä asiakkaista!

 

Mieti vielä syvemmin liikeideaasi. Kuka tuotetta tai palvelua ostaisi? Onko mahdollisella asiakkaalla rahaa ostaa tuotetta tai palvelua? Haluaako se ostaa tarjoamaasi tuotetta tai palvelua? Mitä asiakas hyötyisi tuotteesta tai palvelusta? Onko sinulla tarvittavat resurssit tarjota tuotetta tai palvelua?

Liikeidea - esimerkki

Hyvä liikeidea on sellainen, että

  • asiakkaat ovat valmiita maksamaan tuotteesta tai palvelusta sen verran, että yrityksesi tuottaa ja liiketoiminta on kannattavaa
  • sinulla on tyytyväiset asiakkaat, jotka ovat valmiita ostamaan sinulta uudestaan
  • toimintasi on suunnattu kasvaville markkinoille, jolloin takaat toimintasi jatkuvuuden
  • pystyt kehittämään ideaasi ja pysyt muun kehityksen mukana
  • pystyt kasvattamaan toimintaasi
  • pystyt luomaan palvelun tai tuotteen, joka eroaa kilpailijoiden vastaavasta

Oman liikeidean kehittämisen vaihtoehtona on ryhtyminen franchising-yrittäjäksi. Franchising-yrittäjä tekee omaa bisnestä valmiilla brändillä ja konseptilla. Hyvänä esimerkkinä pikaruokapaikat sekä vastaavat ketjuliikkeet.


Kuinka idea pannaan täytäntöön?

Sinun ei tarvitse yrittää yksin. Me Omapajassa autamme sinut alkuun. Kevytyrittäjänä kuka tahansa voi testata liikeideaansa ja sen kannattavuutta helposti ja turvallisesti. Kevytyrittäjyys mahdollistaa toiminnan aloittamisen helposti ilman hankalaa byrokratiaa ja omaan yrityksen perustamiseen liittyvää paperisotaa.

Anna Omapajan huolehtia laskutuksesta, verotuksesta ja kirjanpidosta, jotta voit rauhassa keskittyä asiakassuhteiden luomiseen ja yritystoimintasi kehittämiseen.

Kevytyrittäjänä minimoit taloudelliset riskit – jos liikeideasi ei ota tuulta alleen, voit ottaa aikaa yritysideasi uudelleen järjestelyyn tai toimintatapojesi tarkasteluun. Kevytyrittäjyys on oiva tapa testata, olisiko harrastuksesta ammatiksi, ideasta käytännöksi tai unelmasta todeksi.

Omapajassa saat henkilökohtaista ohjausta ja asiantuntevia neuvoja juuri sinun liikeideaasi koskevissa asioissa. Määritellään yrityksen visio yhdessä! Ja mikäli jossain vaiheessa haluat ottaa harppauksen oman yrityksen perustamiseen, autamme sinua siinäkin!

Kiinnostaisiko myös nämä?