Omakuva on käyntikorttisi työnhakutilanteessa, asiakaskontakteissa sekä kotisivuillasi. Sen tarkoituksena on antaa sinusta onnistunut ensivaikutelma – juuri tämä henkilön palveluja haluamme ostaa!
Omakuvan tulisikin olla ammattimainen ja vakuuttava, mutta ei kuitenkaan epäilyttävän mainosmainen tai laskelmoitu. Kuinka siis onnistua täydellisen omakuvan luonnissa?
Omakuvalla tarkoitetaan yksilöllistä kuvaasi sekä pientä saatetekstiä esimerkiksi mainonnan, verkkosivujen tai työnhaun yhteydessä. Omakuvan tarkoituksena on myydä ammattitaitoasi eteenpäin. Sen on määrä vakuuttaa ja kiinnittää ihmisten huomio puoleesi. Omakuvan ei tarvitse olla viimeistelty mallikansio mutta siistit, laadulla ja hyvällä maulla otetut kuvat tekevät vaikutuksen.
Laadukas omakuva ei tarkoita studio-olosuhteissa otettua kuvaa. Kuva oman ammattisi ympäristössä kertoo usein paljon enemmän. Tällöinkin toki kuvan tekniseen laatuun kannattaa panostaa.
Profiiliteksti saa olla ytimekäs kuvaus sinusta ja ammattitaidostasi. Sen pituus voi olla noin 100 sanaa, eli suunnilleen kuusi lausetta. Korosta parhaimpia ominaisuuksiasi, taitojasi ja osaamistasi.
Omakuvan tarkoituksena on myydä ammattitaitoasi eteenpäin.
Tekstiin tulisi sisällyttää vain ne kohdat jotka eivät ilmene ansioluettelostasi. Esimerkiksi: ”Palveluni piiriin ovat löytäneet jo sadat tyytyväiset asiakkaat” tai ”Panostan ensisijassa asiakkaiden hyvinvointiin, korkealuokkaiseen palveluun sekä viihtyisään ympäristöön.
Kuva kertoo enemmän kuin sanat. Kuvitettu työprofiili tai CV jää myös paremmin asiakkaiden ja työnantajien mieleen. Siksi laadukas omakuva toimii aina myynnin edistäjänä.
Saatetekstillä saat oman äänesi kuuluviin paremmin kuin ansioluettelon merkinnöillä. Pääset ilmaisemaan juuri niitä asioita, mitä haluat työssäsi nimenomaan korostaa.
Alleviivaa niitä ominaisuuksia, millä erotut kilpailijoista eduksesi.
Profiiliteksti on myyntipuhe sinusta, mutta vältä kuitenkin liian mainosmaista äänensävyä. Kehitettäviä puolia ei tässä kohtaa kannata tuoda esiin, pikemminkin alleviivata niitä ominaisuuksia, millä erotut kilpailijoista eduksesi. Harrastuksista tai kotielämästä kertominen ei ole relevanttia, mikäli se ei olennaisesti liity toimenkuvaasi.
Kuvan tulisi tuoda esille persoonaasi. Kuvasta tulee onnistunut, kun asetut kuvaan luontevalla tavalla.Vaikka tahtoisikin korostaa vakavasti otettavaa ammattimaisuutta, ei hymyä tulisi unohtaa.
Luonnollinen hymy ei ole pingotettu irvistys vaan ennemminkin häivähdys kasvoilla. On täysin ihmisestä kiinni, kuinka leveä hymy hänelle sopii. Hymyile siis kuvassa niin kuin hymyilet tavallisesti.
Valitse kuvaustilanteeseen asu jossa viihdyt. Jos asiakasjoukkosi on monipuolinen tai työskentelet kaupallisella alalla, on neutraali valinta sovelias moneen. Jos taas asiakaskuntasi on persoonallista, voivat he antaa arvoa myös sinun yksilölliselle pukeutumiselle.
Mitä enemmän persoonasi vaikuttaa työhösi, sitä enemmän sinun tulisi korostaa yksilöllisyyttäsi. Esimerkiksi lakimiehelle on eduksi täysin neutraali linja, esiintyvälle taiteilijalle taas ei.
Ei rippikuvaa vuosikymmenien takaa, vaan mieluummin tuore, tätä päivää oleva kuva jossa näytät itseltäsi sellaisena kun olet nyt. Muista päivittää omakuvaasi muutaman vuoden välein.
Jos et ole kauneudenhoitoalalla tai mallibisneksessä, ei omakuvankaan tule olla juhlameikin esittelykooste. Kuvankäsittelyohjelmalla voi aivan hyvin esimerkiksi korostaa valoa tai väriä, mutta kaikki muu ”kaunistava” kikkailu kannattaa jättää pois. Vakuuttamisen sijaan liian käsitelty kuva antaa sinusta kumman häilyvän vaikutelman.
Korkealta yläviistosta tai huulet töröllä otetut kuvat olivat muotia teinien treffisivustoilla, mutta omakuvassa ne kannattaa unohtaa. Kuvakulman tai huulten törötyksen on tarkoitus kaventaa poskia ja tuoda kuvaan aistillisuutta, mutta täydellisen selfien-kuvan paikka ei ole CV-profiilissa.
Ehkä näytit mielestäsi upealta tätisi 50-vuotisjuhlien ryhmäkuvassa, mutta omakuvaa varten tätä kuvaa ei kannata lähteä leikkelemään. Kuva, jossa on ollut enemmän ihmisiä, näyttää rajauksesta huolimatta aina silvotulta ryhmäkuvalta. Se saa kuvan käyttäjän vaikuttamaan laiskalta ja nuukalta – ei viitsinyt itsestään edes oikeaa kuvaa ottaa!
Ei ole lainkaan liioiteltua käydä nappaamassa omakuva valokuvaamossa, mutta jo kamerakännykällä saa varmasti laadukkaan kuvan käyttöön. Parhaiten kuva onnistuu sisätiloissa, vaaleaa taustaa vasten. Pyydä kaveria kameran taakse. Kameraa tulisi pitää hieman yläviistossa (ei liikaa) ja kuvattavan kääntää hieman parempaa kasvopuoltaan kameraa kohti.
Leukaa aavistuksen verran ylöspäin ja kasvoille luonnollinen, iso tai pieni hymy. Parasta olisi katsoa suoraan kameraa kohti, mutta osa jäätyy tässä kohtaa ja kuvasta tulee luonnoton. Jos kameraa päin katsominen hirvittää, katseen voi suunnata pikkuisen ohi linssistä.
Työelämässä puhutaan nykyisin paljon itsensä brändäämisestä. Totta onkin että moni itsenäinen yrittäjä tai yritysjohtaja on onnistunut luomaan palvelustaan menestystarinan omilla kasvoillaan. Kun palvelua myy omalla persoonallaan, lisää se asiakkaiden luottamusta tuotetta kohtaan.
Omilla verkkosivuilla tulisi aina olla esillä myös omilla kasvoilla. Kaikki eivät ymmärrettävästi halua tuoda itseään esiin, mutta omat kasvot mainonnassa eivät ole itseriittoisuuden merkki, päinvastoin. Omilla kasvoilla myytyä tuotetta tai palvelua pidetään helposti lähestyttävänä, paremmin mieleen jäävänä ja houkuttelevampana, kuin kilpailijan ”kasvotonta” tuotetta.
Omapajan tarjoamilla ilmaisilla kotisivuilla pääset luomaan matalalla kynnyksellä ammattitaidostasi sekä palveluistasi kertovan profiilin. Korkealuokkainen kotisivupohja kestää hyvin katseita ja on erittäin kätevästi selattavissa. Elementtejä muokkaamalla saat yksilöllisen, tarpeitasi vastaavan sivuston. Tietojen täyttäminen, tekstin muokkaus sekä kuvien lisääminen onnistuu näppärästi vaikka omalla puhelimella.