Omapajan yrittäjäkoulu – Oppimateriaalia itsensä työllistäjille

Ilmaiset kotisivut helposti – tee kuin ammattilainen!

Kirjoittanut Sampsa Veteläinen | 29.9.2021 8:56

Mikäli sinua ei löydy netistä, et ole olemassakaan. Tämän vuoksi kotisivut ja näkyvyys verkossa on yritystoiminnalle ensisijaisen tärkeää. Jos kiinnostusta tai kokemusta verkkosivujen kanssa kikkailuun ei löydy, ei hätää! Omapajan kevytyrittäjänä saat näyttävät, ammattimaiset ja ilmaiset verkkosivut helposti.

Tee kotisivut ilmaiseksi Omapajassa

Ammattimainen sivu tuo yritystoiminnalle lisää uskottavuutta ja antaa asiakkaille luotettavan kuvan toiminnasta. Aloittelevalla kevytyrittäjällä kuitenkin on harvoin käytössä tuhansia tonneja sijoitettavaksi kunnollisiin nettisivuihin. Internetissä ilmaisia kotisivuja ja valmiita teemoja tarjoavia alustoja löytyy useita, mutta niiden ongelma on kömpelyys tai halvan näköinen lopputulos.

Saattaa myös olla, että perustoiminnot irtoavat ilmaisella versiolla, mutta heti kun lisätarvetta syntyy, kotisivuyritykset ohjeistavat siirtymään maksulliseen palveluun. Tai luonti käy veloituksetta, mutta itse käyttö maksaa kymmeniä euroja kuukaudessa.

Tarjoamme kaikille Omapajan kevytyrittäjillemme veloituksetta nettisivut, joiden luonti sekä ylläpito on sinulle täysin ilmaista! Rekisteröidy Omapajaan ja tee kotisivut ilmaiseksi muutamassa minuutissa.

Valmiin sivupohjan avulla saat vähällä vaivalla ammattimaisen näköiset nettisivut, jotka on helppo personoida vastaamaan tarpeitasi. Kotisivujen ansiosta sinut on helppo löytää ja pystyt tarjoamaan potentiaalisille asiakkaillesi suoran yhteydenottokanavan. Kotisivujen teko ei ole koskaan ollut helpompaa!

 

Kotisivujen ansiosta pystyt tarjoamaan asiakkaillesi suoran yhteydenottokanavan!

 

Kotisivut ilmaiseksi yritykselle?

Sellaista ei olemassakaan kuin ilmainen lounas, on tuttu hokema yritysmaailmasta. Miksi Omapaja sitten tarjoaa ilmaiset kotisivut kevytyrittäjilleen? Uskomme, että kotisivupohjan avulla voimme palvella kevytyrittäjiämme entistäkin kattavammin – kotisivut antavat siis lisää vastinetta palvelumaksuille.

Lisäksi Omapajan kevytyrittäjien menestyminen on win-win tilanne kaikille. Mitä useampi asiakas hyötyy Omapajan kevytyrittäjien tuottamasta palvelusta, sitä kauemmas kevytyrittäjyyden ilosanoma kiirii!

Nykypäivänä ihmiset etsivät kaiken haluamansa hakukoneiden kautta, eikä paraskaan palveluntarjoaja pystyt luomaan kovin kattavaa asiakaskuntaa pelkkään puskaradioon luottamalla. Kotisivuihin panostaminen kannattaa, mutta se ei tarkoita että aiheeseen tarvitsisi uhrata liikaa aikaa tai rahaa.

Helpoilla keinoilla omiin nettisivuihin saa saman painoarvon kuin kalliisiin brändäyksiin. Panosta laatuun – hyviin kuviin, selkeään tekstiin ja pidättäydy yksinkertaisuudessa.

Helpot kotisivut ilmaiseksi ammattilaisten tapaan

Kotisivujen tarkoitus on yksinkertainen: luoda yritystoiminnalle lisää asiakkaita. Siksi nettisivuja tehdessä mieti ensisijaisesti potentiaalisia asiakkaitasi – miten saat palveltua heitä parhaalla mahdollisella tavalla. Kotisivujen tulisi vastata ensimmäisen kymmenen sekunnin aikana näihin kysymyksiin:

  • Kuka tarjoaa?
  • Mitä tarjoaa?
  • Missä tarjoaa?
  • Kenelle tarjoaa?

Esimerkki:

  • Parturi-Kampaaja Tua Tupee palvelee sinua Porin keskustassa tai
  • Autohuolto Tarja, merkkihuollot ja varaosat Oulusta, yrityksille ja henkilöasiakkaille

 

Osaavaan tekijään on helppo olla yhteydessä kun palvelut, paikkakunta ja yhteystiedot löytyvät netistä nopeasti.  

Ylistävä palopuhe yritystoiminnan luotettavuudesta ei ole nerokas tapa vakuuttaa ketään, jos yllä olevat kysymykset jäävät kokonaan vastausta vaille. Samoin romanttisen maalaileva kertomus yritystoiminnan alkuhämäristä kannattaa siirtää kauemmas etusivulta, vaikka tuntuisikin hyvältä erottua kilpailijoista heti kättelyssä. Jos kotisivuillesi eksynyt kävijä ei saa hetkessä kaipaamaansa informaatiota, hän vaihtaa nopeasti kilpailijan luokse.

 

Kotisivujen tarkoituksena luoda yritystoiminnalle lisää asiakkaita!

 

Nettisivujesi tärkein yksittäinen elementti on yhteydenottolomake tai Ota yhteyttä -sivu. Asiakkaalle tulisi käydä välittömästi selville, kuinka sinuun saadaan yhteys. Yhteydenottolomakkeen lisäksi näkyvillä tulisi olla sähköposti, puhelinnumero sekä käyntiosoite, mikäli palveluun voi tutustua tai tuotteita ostaa paikan päältä. Kehotus aktiiviseen toimintaan helpottaa asiakkaan päätöstä ostaa palveluita juuri sinulta: Soita jo tänään! Ota yhteyttä ja pyydä tarjous!

Nettisivujen teko lähtee hyvästä tekstistä

Pakollisten tietojen lisäksi kannattaa tarkasti punnita, kuinka paljon informaatiota kotisivusi tarvitsee. Tekstin pitää vastata jollain tapaa asiakkaan tiedonnälkää: miksi juuri sinuun turvautumalla hän saa parasta mahdollista palvelua? Kuvien suhteen tulisi panostaa ennemmin laatuun kuin määrään, mutta nykyisillä kamerapuhelimilla saa erittäin korkealuokkaisia kuvia jopa verkkosivuilla hyödynnettäviksi.

Jos asiakkaalla on hakusessa joku, joka lähietäisyydellä vaihtaa nopeasti autoon talvirenkaat, ei etusivua kannata täyttää seikkaperäisellä tarinalla autoteollisuuden historiasta. Jos taas asiakas etsii valokuvaajaa sukujuhliinsa, runsas kattaus kuvaajan otoksia toimii paljon paremmin kuin monisanainen vakuuttelu kuvaajan ylivoimaisuudesta.

Runsaassa teksti- ja tai kuvavalikoimassa ei ole mitään pahaa, päinvastoin! Erilaiset blogit, asiakaskertomukset ja yritystarinat tuovat aina lisäarvoa. Mutta jos tekstin tuottaminen ei loista omana vahvuutena, ei asiaa kannata suoltaa vain tavan vuoksi.

Parempi on tuottaa selkeää, kieliopillisesti hyvää tekstiä vähän, kuin amatöörimäistä puhekieltä monen sivun verran. Jos osaaminen arveluttaa, verkkosivujen sisällön voi ostaa ammattimaiselta tekstinikkarilta, eli copywriterilta tai sisällöntuottajalta.

Kuinka saat sivusi löytymään Googlesta

Maailman suosituin hakukone Google valikoi hyvin tarkasti, minkälaista sisältöä se käyttäjälleen esittää. Siksi SEO (Search Engine Optimization), eli suomeksi hakukoneoptimointi on otettava huomioon aina nettisivujen tekstejä laatiessa. SEO saa sivusi löytymään Googlesta tietyillä hakusanoilla, mutta vain jos älyät käyttää niitä tekstissäsi.

Miten sitten parhaiten hyödynnät hakukoneoptimointia kotisivuillasi? Mieti millä tavoin asiakkaat hakevat kaipaamaansa tietoa netistä. Hakusanat ”autokorjaamo Oulu” ”renkaiden vaihto Oulu” johtavat nettisivuillesi vain siinä tapauksessa, että olet ujuttanut tekstiin nämä sanat. Hakusanojen kanssa ei kuitenkaan tule liioitella. Voit saada kaikki suomalaiset klikkailemaan kotisivuillesi luettelemalla ”renkaiden vaihto” ynnä kaikki paikkakunnat, mutta tuoko se sinulle lisää todellisia asiakkaita?

Näkyvyyttä Googlessa voi parantaa hakukoneoptimoinnilla. 

Omien kotisivujen kävijämäärän seuraamiseen on olemassa ilmainen ohjelma Google analytics, mutta hillitön klikkailujen kalastaminen ei ole hedelmällistä, ellei se edistä myyntiä. Pidättäydy jälleen siis selkeässä ja yksinkertaisessa mallissa, ellet ole varma siitä mitä teet.

Hakukoneoptimoitua tekstisisältöä voi aina lisätä kotisivuille sitä mukaa, kun tietoa ja taitoa karttuu. Harva yrittäjä voi olla samaan aikaan sekä oman yritystoimintansa mestari että hakukonevelho. Jos oman hakukonenäkyvyyden parantaminen kiinnostaa, toiminnan voi ulkoistaa alan ammattilaiselle.

 

Klikkailujen kalastaminen ei ole hedelmällistä, ellei se edistä myyntiä.

 

Kerro tuotteistasi tai palveluistasi myös somessa!

Kevyt- tai pienyrittäjälle toimivin tapa mainostaa omaa palvelua on sosiaalinen media. Se on yksinkertainen, perustoiminnaltaan maksuton ja älyttömän mutkaton tapa olla suoraan yhteydessä asiakkaisiin. Verkkosivuja päivittäessä onkin huomioitava myös sosiaalinen media ja päinvastoin.

Mikäli kotisivut ovat yritykselle tärkeät mutta muu media ontuu, tuo se vähemmän liikennettä myös verkkosivulle. Jos taas somessa jaksaa olla aktiivinen mutta verkkosivusto näyttää kuolleelta, ei googlenäkyvyydestä ole juurikaan hyötyä.

Somen käytössä kannattaa miettiä oman asiakaskunnan aktiivisuutta. Nuoremmat viihtyvät kuva- ja videopalveluiden parissa, vanhemmat taas Facebookissa. Somessa voi olla juuri niin aktiivinen kun itsestä tuntuu, kunhan päivitystä tapahtuu edes joten kuten säännöllisesti.

Sosiaalisen median etuna voidaan pitää sitä, että pienikin yritys voi somen voimalla nousta varteenotettavaksi kilpailijaksi isompien rinnalle, kunhan käytössä malttaa olla suunnitelmallinen ja omaperäinen.

Oman yritystoiminnan menestystarina on paljon kiinni omasta aktiivisuudesta. Panosta siis huolella näkyvyyteesi ja ammattimaiseen ilmeeseen myös verkossa. Mikäli et vielä ole liittynyt Omapajan kevytyrittäjien joukkoon, tee se nyt!

Omapajan tarjoaman taustatuen ansiosta saat toiminnallesi luotettavan ja kannustavan pohjan sekä tärkeitä työkaluja toimintasi kehittämiseen.